Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activeringse-mail gemist?

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: Een aantal vragen over I Tjing  (gelezen 36775 keer)

ja

• Gast
Een aantal vragen over I Tjing
« Gepost op: 12 maart 2007, 16:24:42 »

Hallo,

Ik doe voor school een werkstuk over I Tjing maar ik heb een aantal vragen die ik niet kan vinden en ik hoop dat een van jullie die kan beantwoorden. Dit zijn mijn vragen: hoeveel aanhangers heeft I Tjing en in welke landen komt I Tjing vooral voor (de verspreiding van de godsdienst). En waar en in welk jaar is I Tjing ontstaan. Ik hoop dat iemand die vragen kan beantwoorden.

Alvast bedankt.

Groetjes van Rik

frankr

• Jr. Member
  • **
Re: Een aantal vragen over I Tjing
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2007, 22:51:38 »

Hallo Rik,

Allereerst de I Tjing is geen godsdienst het is een orakel boek, een wijsheids geschrift. Dus het heeft niets met godsdienst of wat dan ook te maken.

Over wanneer het ontstaan is zijn meerdere versies. Soms worden de mytische en de historische waarheden tegenover elkaar gezet.

Zie http://www.onlineclarity.co.uk/I_Ching_resources/histories.html

daar kun je de beide versies lezen en heb je een idee waar ze vandaan komen.

Succes met je werkstuk, en als je nog meer vragen hebt, gewoon vragen er zijn waarschijnlijk meerdere mensen die je verder kunnen helpen hier.

Flora

• Gast
Re: Een aantal vragen over I Tjing
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2007, 18:00:23 »

Hoi Rik

Leuk onderwerp! Gebruik je de I Ching zelf ook?
Zoals Frank al zei, de I Ching is geen godsdienst, maar het was één van de heilige boeken in het oude China (het oude China: wanneer was dat dan? Dat gaat iemand anders je vast vertellen hoop ik...). De grondslagen zijn taoistisch en confucionistisch. Ook taoisme en confucionisme zijn geen godsdiensten, maar filosofische stromingen, zoals je waarschijnlijk wel wist. Confucionisme is ontwikkeld door Confucius, een Chinese wijsgeer, en richt zich vooral de vraag hoe je een groep mensen zo harmonieus mogelijk kan laten samenleven. Staatsleer, maar volgens Confucius ook van toepassing op kleinere groepen zoals gezinnen. Hij gaat uit van een vaste rolverdeling op basis van iemands positie. Bijvoorbeeld vader heeft andere vaste bezigheden dan moeder, net als een vorst andere bezigheden heeft dan zijn minister. Heel kort door de bocht hoor, deze beschrijving.
Het taoisme is een filosofie met een meer onduidelijke oorsprong. Centraal staat het Tao, wat moeilijk te omschrijven is, maar onder andere te vergelijken is met een levenspad. Of bijvoorbeeld een rivier. Als je met je bootje de rivier af wil, is het van belang om in het midden te blijven. Niet teveel naar de ene kant, waar draaikolken zitten en versnellingen, niet teveel naar de andere kant waar het water bijna stilstaat. De I Ching kan helpen om in iedere situatie te bepalen hoe je het beste in het midden kunt blijven.

Maar: er zijn heel veel verschillende interpretaties en dat is ook ok. Dat is het ook het mooie van de I Ching, iedereen kan en mag er het zijne mee doen. Er is geen paus die zegt: zo is het en niet anders.

Groetjes en succes: Femke
Pagina's: [1]