Wat mij opvalt is dat menigeen er wel uit is dat de 'psychologische' ingang van de I Tjing erkent wordt.
Wat mij ook opvalt is de 'ervaring' die mensen met het voorspellende niveau van de I Tjing hebben, en daar achter komen op het moment dat ze het advies NIET ter harte hebben genomen. Het gekke wat ik wel eens heb meegemaakt, alweer wat jaartjes terug, is dat ik eens wilde kijken waar ik dan uit zou komen als ik het advies inderdaad eens niet uit zou voeren, en waarempel.... drie maanden later zat ik juist in die situatie die de I Tjing aangaf als ik bepaalde stappen zou doen... Dus ook door ze NIET te doen, kwam ik in die situatie terecht!... Heel apart... Wat had mijn adviesvraag dan voor zin?
Het is te lang geleden om nog eens te zoeken of ik dan misschien in mijn naieviteit niet om een prognose had gevraagd, iets waar je zonder advies dus toch wel aan zal komen (prognose kan vaststaan, adviws heb je zelf in de hand?), maar frapant blijft het. De oudste gebruiken van de I Tjing in de Chinese samenleving is voor zover ik weet bedoelt als 'materiaal om mee te quoten', zoals geschreven staat in Chinese klassiekers als de Zuo Chuang. Als iemand dan een handeling wilde onderbouwen kwam hij of zij (sorry dames, toch meestal een hij) met een zin uit de I Tjing aanzetten en de mededeling dat het in de I Tjing staat, en "dan zal het wel een legitieme onderbouwing zijn". Er zijn teksten in de I Tjing terug te halen die ingaan op de voorouderverering die zeer diep in de Chinese folklore is ingebed, en diezelfde voorouders, mede via de I Tjing, werden nogal eens om advies gevraagd... Ook toen kon men al aan de hand van de vraag inzien of het een 'voorspellende', dan wel 'advieserende' vraag was... Tot op de dag van vandaag zijn het de analytische westerlingen die het steeds in hokjes stoppen dat adviesvragen blijkbaar wel kan en 'voorspellingen' maar een lachtertje is waar men maar beter niet aan kan beginnen wil men nog serieus genomen worden. Vaak heb ik op beursen en in eigen vragen meegemaakt dat 'advies' en 'voorspelling' heel dicht bij elkaar liggen, en de oude Chinees maakte daar dan ook geen onderscheid in. De Chinese keizers wilde weten of het volk genoeg te eten had en of er landje kon worden veroverd, en of het al dan niet ging regenen... Aan de hand van het Schildpadschild werden dan antwoorden via de voorouders gezocht die daar antwoord op konden geven... Dat lijkt er dan op dat de 'voorspellende' ingang er eerder was dan de 'adviserende' ingang, doch de oudste geschriften waar de I Tjing in vermeld wordt zijn diegene waar in de gesprekken de I Tjing juist als onderbouwing gekwood wordt...
Door achter de adviserende en voorspellende ingangen van de I Tjing te kijken ben ik nu momenteel van mening dat de I Tjing een universele wet lijkt te beschrijven waarin een poging gewaagd wordt de loop van een handeling, een setting, een loop van energie te verklaren die zowel kan adviseren als voorspellen. Als je om advies aan een persoon vraagt en die geeft jou een antwoord, dan gaat dat in principe toch ook om een voorspelling? Diegene die jou advies geeft gaat voor het gemak er namelijk nog al eens van uit dat zijn of haar ervaring de waarheid bevat die het meest gunstige verloop voor de ander op zou kunnen leveren... Dat is voorspellen, en NIET adviseren... Elke beursanalyst kan je ADVISEREN tot je een ons weegt, maar zal al snel met PROGNOSES aankomen als 'ik zou bij Robeco gaan handelen want die leveren al 8% voor de afgelopen 12 jaar"... Dan reist bij mij ook de dieper gelegen vraag, wanneer een vraag dan adviserend is en NIET voorspellend, en wanneer voorspellend en NIET adviserend. Vraag je om het verloop van een aanstaand sollicitatiegesprek, dan lijkt dat voorspellend... doch het antwoord kan zeker ook een advies in zich hebben de eerste 20 minuten (1e en 2e lijn in een uur gesprek...) je 'zo of zo' te gedragen (is echt gebeurd, mijn zwager heeft een aantal jaar flink gesolliciteerd bij de politie om hogerop te komen en elke keer vroeg hij, via mij, de I Tjing om advies. Op een keer zat er dit advies bij... althans dat vulde ik toen zo in, en waarempel... hij bleek achteraf de eerste 20 minuten nou net het tegenovergestelde gedaan te hebben dan de I Tjing GEADVISEERD had... Ik VOORSPELDE hem dat hij het niet zou halen als hij zich er niet aan hield, en hij werd dan ook niet meer uitgenodigd voor een vervolggeprek..).
Kan de I Tjing je iets voorspellen terwijl je eigenlijk om inzicht en advies hebt gevraagd, of andersom? Volgens mij wel. De I Tjing zou alle lading van alle situaties waarin je verzeild zou kunnen raken kunnen vermelden, dus waarom wel alleen om advies gevraagd, al dan niet met een psychologische lading, en niet om een voorspelling (waar een advies bij kan zitten)?
Los daarvan lijkt het me zeer raadzaam dat het altijd nog zeer belangrijk is dat je weet wat je aan de I Tjing wil vragen, en zoals hier al 10-tallen male naar voren is gebracht, dat je je richt naar het antwoord in connectie met de achtergrond waartegen je de vraag gesteld hebt. Wil je advies, dan kan je een voorspelling krijgen... want het kan 'zo of zo lopen, als je je zo of zo gedraagd', en vice versa.
Als ik nieuwsgierig naar een dame aan de I Tjing om ADVIES vraag wat te doen en ik krijg hexagram 33 dan is dat advies me duidelijk Het VOORSPELD immers een niet al te denderende situatie voor mij en ik wordt dan ook GEADVISEERD me terug te trekken... (wat ik ook deed!)
In Psychologische zin kan ik om een voorspelling vragen, omdat ik nieuwsgierig ben naar een bepaald inzicht n.a.v. een uit te voeren handeling. Als ik in die zin ook 33 zou hebben gekregen zou de dame in bovenstaande situatie wellicht diegene kunnen zijn geweest die zich terugtrok, doch dan heb ik ook een ADVIES om daar dan niets mee te doen in 'aanvallende' zin, maar me ook terug te trekken...
Ik weet niet of dit duidelijk is, en waarschijnlijk hapert er nog wel iets aan de niet helemaal waterdichte mening die ik daar nu over etaleer, en wie weet waarheen het nog veranderen zal, maar ik wilde laten zien dat zaken nogal eens dichter bij elkaar kunnen liggen dan men denkt... In psychologische zin zeker...
Los van die hele psychologische 'rambam' (wramble Mesker), kan je los ook vragen stellen als 'wat zit er toch achter dat deurtje dat ze ontdekt hebben in een 'ventilatieschacht' in de Grote Pyramide'... Dan krijg je een voorspelling en inzicht... Advies kan ik het niet noemen...
(Ik stelde die vraag in 1993 vlak na de ontdekking en kreeg hexagram 36 als antwoord, zonder lijnen. Ik greep intuitief naar het figuur van het hexagram en vond het bovenste trigram AARDE op een schacht lijken.... Het onderste trigram VUUR leken 2 deurtjes, en ik kreeg het INZICHT en VOORSPELDE, dat er achter die ene deur nog een tweede deur zou zitten. Pas in 2003 (geloof ik) ging er een camera door de deur en ontdekte men een 2e deur... )
Mijn advies: Maak je er niet te druk om, en ik voorspel je dat je er genoegelijke uurtjes met de antwoorden zal beleven zolang je maar om inzichten blijft vragen...
Zoiets

...
Frank C