Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activeringse-mail gemist?

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1] 2

Auteur Topic: quote / unquote FrankC wat betreft de toekomst  (gelezen 4830 keer)

Vincent

• Ontmoeten
  • Full Member
quote / unquote FrankC wat betreft de toekomst
« Gepost op: 07 april 2008, 17:54:52 »

Bij mij trekt momenteel die I Tjingmaterialen die me meer inzichten geven op psychologisch vlak, al blijft het 'voorspellende' ook een leuke ingang, al zijn daar menige meningen qua werking I Tjing nogal over verdeeld ::)...

Hierover wordt op het forum maar zelden gediscussieerd (of zelfs helemaal niet). Dat de I Tjing waarde heeft op het psychologische vlak (inzichten, hoe je in een situatie staat, etc) staat voor mij wel vast.
Wat betreft het voorspellend vermogen ligt het volgens mij anders. Als je naar aanleiding van een vraag een antwoord krijgt wat er op duidt dat handelen je geen goeds zal brengen, dan kun je handelen wat je wilt. Het zal nooit wat worden. Als je daarentegen de prognose krijgt dat handelen voordeel oplevert zul je er nog steeds zelf iets van moeten maken. Zelfs handelingen van anderen die niet in lijn zijn met het tao kunnen dan roet in het eten gooien.
Dit is in het kort hoe ik er over denk. Andere meningen?
« Laatste verandering: 07 april 2008, 19:44:24 door Vincent »

Ilona

• Ontmoeten
  • Sr. Member
  • Alles wat in je leven gebeurt is van belang.
    • www.ilonalina.nl
Re: quote / unquote FrankC wat betreft de toekomst
« Reactie #1 Gepost op: 08 april 2008, 21:44:10 »

Ik heb weleens een duidelijke waarschuwing gekregen en heb toen ook de beslissing genomen om het in de wind te slaan. Ik ga niet uitleggen waarom ik dan de Yi om raad vroeg en de gegeven raad toen
in de wind sloeg. ( ik was wel meer op mijn quivive) Je hebt gelijk als je zegt dat het dan nooit wat wordt. Toch kun je van dergelijke beslissingen veel leren. Psychologisch gezien geeft de Yi je dus inzicht (bij mij vaak achteraf) waarom ik toen zus of zo deed en wat de Yi mij adviseerde. De Yi had uiteraard wel gelijk, want ook al was de beslissing voor mij op dat moment goed, het bracht verder geen goeds.
Juist het psychologische vind ik interessant. Waarom vragen mensen raad? Wat doen ze ermee? Waarom antwoord de Yi zus of zo? Wat doet dat met je? etc etc.

Nog meer meningen?

Vincent

• Ontmoeten
  • Full Member
« Reactie #2 Gepost op: 09 april 2008, 20:38:46 »

Ik heb weleens een duidelijke waarschuwing gekregen en heb toen ook de beslissing genomen om het in de wind te slaan. .......... Je hebt gelijk als je zegt dat het dan nooit wat wordt. Toch kun je van dergelijke beslissingen veel leren.

Ik heb de afgelopen jaren voorlopig wel even genoeg geleerd hoor, jij niet...?   :)

fpm.coolen

• Ontmoeten
  • Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2008, 10:12:35 »

Dat zal de toekomst wel uitmaken Vincent ;)...
Waarom willen ´wij egotrippers´toch zo graag ons voordoen alsof we de hele wereld willen veroveren? Ik heb al grootste moeite met iemands hart...

Harmen Mesker

• "Change is my middle name."
  • Administrator
  • Sr. Member
  • I am one with my duality.
    • I Tjing Centrum Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 13 april 2008, 13:08:39 »

Dat psychologische vlak, dat lijkt me wel duidelijk. Zodra de Yi je aan het denken zet zit je daar op snel op, denk ik. Wat dat voorspellende betreft, zo dat al zou kunnen, dan heb ik er m'n bedenkingen over. Ik vind het niet passen bij de filosofie van de Yi en zie er ook niet het nut van in. Maar da's iets waar ik al vaak genoeg m'n zegje over heb gedaan. Frank C. denkt er anders over geloof ik :).

Harmen.
-----------------------------------------
I Tjing Centrum Nederland
Web: www.i-tjingcentrum.nl
Harmen's oude dagboek: www.itcn.nl/serendipity
English: http://diary.itcn.nl
E-mail: info@i-tjingcentrum.nl

fpm.coolen

• Ontmoeten
  • Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: 14 april 2008, 00:18:06 »

Wat mij opvalt is dat menigeen er wel uit is dat de 'psychologische' ingang van de I Tjing erkent wordt.

Wat mij ook opvalt is de 'ervaring' die mensen met het voorspellende niveau van de I Tjing hebben, en daar achter komen op het moment dat ze het advies NIET ter harte hebben genomen. Het gekke wat ik wel eens heb meegemaakt, alweer wat jaartjes terug, is dat ik eens wilde kijken waar ik dan uit zou komen als ik het advies inderdaad eens niet uit zou voeren, en waarempel.... drie maanden later zat ik juist in die situatie die de I Tjing aangaf als ik bepaalde stappen zou doen... Dus ook door ze NIET te doen, kwam ik in die situatie terecht!... Heel apart... Wat had mijn adviesvraag dan voor zin?

Het is te lang geleden om nog eens te zoeken of ik dan misschien in mijn naieviteit niet om een prognose had gevraagd, iets waar je zonder advies dus toch wel aan zal komen (prognose kan vaststaan, adviws heb je zelf in de hand?), maar frapant blijft het. De oudste gebruiken van de I Tjing in de Chinese samenleving is voor zover ik weet bedoelt als 'materiaal om mee te quoten', zoals geschreven staat in Chinese klassiekers als de Zuo Chuang. Als iemand dan een handeling wilde onderbouwen kwam hij of zij (sorry dames, toch meestal een hij) met een zin uit de I Tjing aanzetten en de mededeling dat het in de I Tjing staat, en "dan zal het wel een legitieme onderbouwing zijn". Er zijn teksten in de I Tjing terug te halen die ingaan op de voorouderverering die zeer diep in de Chinese folklore is ingebed, en diezelfde voorouders, mede via de I Tjing, werden nogal eens om advies gevraagd... Ook toen kon men al aan de hand van de vraag inzien of het een 'voorspellende', dan wel 'advieserende' vraag was... Tot op de dag van vandaag zijn het de analytische westerlingen die het steeds in hokjes stoppen dat adviesvragen blijkbaar wel kan en 'voorspellingen' maar een lachtertje is waar men maar beter niet aan kan beginnen wil men nog serieus genomen worden. Vaak heb ik op beursen en in eigen vragen meegemaakt dat 'advies' en 'voorspelling' heel dicht bij elkaar liggen, en de oude Chinees maakte daar dan ook geen onderscheid in. De Chinese keizers wilde weten of het volk genoeg te eten had en of er landje kon worden veroverd, en of het al dan niet ging regenen... Aan de hand van het Schildpadschild werden dan antwoorden via de voorouders gezocht die daar antwoord op konden geven... Dat lijkt er dan op dat de 'voorspellende' ingang er eerder was dan de 'adviserende' ingang, doch de oudste geschriften waar de I Tjing in vermeld wordt zijn diegene waar in de gesprekken de I Tjing juist als onderbouwing gekwood wordt...

Door achter de adviserende en voorspellende ingangen van de I Tjing te kijken ben ik nu momenteel van mening dat de I Tjing een universele wet lijkt te beschrijven waarin een poging gewaagd wordt de loop van een handeling, een setting, een loop van energie te verklaren die zowel kan adviseren als voorspellen. Als je om advies aan een persoon vraagt en die geeft jou een antwoord, dan gaat dat in principe toch ook om een voorspelling? Diegene die jou advies geeft gaat voor het gemak er namelijk nog al eens van uit dat zijn of haar ervaring de waarheid bevat die het meest gunstige verloop voor de ander op zou kunnen leveren... Dat is voorspellen, en NIET adviseren... Elke beursanalyst kan je ADVISEREN tot je een ons weegt, maar zal al snel met PROGNOSES aankomen als 'ik zou bij Robeco gaan handelen want die leveren al 8% voor de afgelopen 12 jaar"... Dan reist bij mij ook de dieper gelegen vraag, wanneer een vraag dan adviserend is en NIET voorspellend, en wanneer voorspellend en NIET adviserend. Vraag je om het verloop van een aanstaand sollicitatiegesprek, dan lijkt dat voorspellend... doch het antwoord kan zeker ook een advies in zich hebben de eerste 20 minuten (1e en 2e lijn in een uur gesprek...) je 'zo of zo' te gedragen (is echt gebeurd, mijn zwager heeft een aantal jaar flink gesolliciteerd bij de politie om hogerop te komen en elke keer vroeg hij, via mij, de I Tjing om advies. Op een keer zat er dit advies bij... althans dat vulde ik toen zo in, en waarempel... hij bleek achteraf de eerste 20 minuten nou net het tegenovergestelde gedaan te hebben dan de I Tjing GEADVISEERD had... Ik VOORSPELDE hem dat hij het niet zou halen als hij zich er niet aan hield, en hij werd dan ook niet meer uitgenodigd voor een vervolggeprek..).

Kan de I Tjing je iets voorspellen terwijl je eigenlijk om inzicht en advies hebt gevraagd, of andersom? Volgens mij wel. De I Tjing zou alle lading van alle situaties waarin je verzeild zou kunnen raken kunnen vermelden, dus waarom wel alleen om advies gevraagd, al dan niet met een psychologische lading, en niet om een voorspelling (waar een advies bij kan zitten)?

Los daarvan lijkt het me zeer raadzaam dat het altijd nog zeer belangrijk is dat je weet wat je aan de I Tjing wil vragen, en zoals hier al 10-tallen male naar voren is gebracht, dat je je richt naar het antwoord in connectie met de achtergrond waartegen je de vraag gesteld hebt. Wil je advies, dan kan je een voorspelling krijgen... want het kan 'zo of zo lopen, als je je zo of zo gedraagd', en vice versa.

Als ik nieuwsgierig naar een dame aan de I Tjing om ADVIES vraag wat te doen en ik krijg hexagram 33 dan is dat advies me duidelijk Het VOORSPELD immers een niet al te denderende situatie voor mij en ik wordt dan ook GEADVISEERD me terug te trekken... (wat ik ook deed!)

In Psychologische zin kan ik om een voorspelling vragen, omdat ik nieuwsgierig ben naar een bepaald inzicht n.a.v. een uit te voeren handeling. Als ik in die zin ook 33 zou hebben gekregen zou de dame in bovenstaande situatie wellicht diegene kunnen zijn geweest die zich terugtrok, doch dan heb ik ook een ADVIES om daar dan niets mee te doen in 'aanvallende' zin, maar me ook terug te trekken...

Ik weet niet of dit duidelijk is, en waarschijnlijk hapert er nog wel iets aan de niet helemaal waterdichte mening die ik daar nu over etaleer, en wie weet waarheen het nog veranderen zal, maar ik wilde laten zien dat zaken nogal eens dichter bij elkaar kunnen liggen dan men denkt... In psychologische zin zeker...

Los van die hele psychologische 'rambam' (wramble Mesker), kan je los ook vragen stellen als 'wat zit er toch achter dat deurtje dat ze ontdekt hebben in een 'ventilatieschacht' in de Grote Pyramide'... Dan krijg je een voorspelling en inzicht... Advies kan ik het niet noemen...
(Ik stelde die vraag in 1993 vlak na de ontdekking en kreeg hexagram 36 als antwoord, zonder lijnen. Ik greep intuitief naar het figuur van het hexagram en vond het bovenste trigram AARDE op een schacht lijken.... Het onderste trigram VUUR leken 2 deurtjes, en ik kreeg het INZICHT en VOORSPELDE, dat er achter die ene deur nog een tweede deur zou zitten. Pas in 2003 (geloof ik) ging er een camera door de deur en ontdekte men een 2e deur... )

Mijn advies: Maak je er niet te druk om, en ik voorspel je dat je er genoegelijke uurtjes met de antwoorden zal beleven zolang je maar om inzichten blijft vragen...

Zoiets  ;)...

Frank C
Waarom willen ´wij egotrippers´toch zo graag ons voordoen alsof we de hele wereld willen veroveren? Ik heb al grootste moeite met iemands hart...

Martijn

• Gast
reactie op Harm en Frank
« Reactie #6 Gepost op: 08 februari 2009, 10:48:14 »

Interessante link. Maar Harmen (gefeliciteerd met je mooie nieuwe site trouwens) hoe kan je nu menen dat de Yi niet over voorspellen gaat? Ik neem aan dat als jij de Yi raadpleegt b.v. met de start van een nieuw project en je zou 1>14 (1.5) krijgen, je toch een veel bevredigender gevoel hebt dan 23>4 (23.2). Of moet ik concluderen dat je de Yi niet voor dit soort vragen gebruikt?

En Frank. Ik ben het eens met je opmerkingen dat advisering en voorspellingen in basis hetzelfde zijn. Het is juist om aan te nemen dat een goed advies altijd impliciet of expliciet een voorspelling in zich meedraagt. Zoals een goede voorspelling ook impliciet en expliciet een advisering in zich meedraagt.

Ik vrees dat we hier echter ook te maken hebben met een verschillende interpretatie van wat voorspellen (het woord voorspellen) betekent. Stel dat bij de start van een project, voor het gemak een gevaaarlijke bergbeklimming, je als antwoord krijgt 1>14. Dit kan je interpreteren als een vaststaande voorspelling dat alles goed zal gaan. De berg zal beklommen worden geen vuiltje verder aan de lucht. Maar als de desbetreffende bergbeklimmer vervolgens besluit met deze voorspelling in zijn achterhoofd om dan maar de berg te beklimmen zonder bergschoenen en zonder water of voedsel. Wat dan? Blijft de voorspelling dan nog staan? En zo nee, was het dan eigenlijk nog wel een voorspelling? Ik heb er geen moeite mee om het dan nog steeds een voorspelling te noemen, maar misschien is dit juist precies de reden waarom Harmen het geen voorspellen wil noemen?

Harmen Mesker

• Administrator
  • Sr. Member
Re: reactie op Harm en Frank
« Reactie #7 Gepost op: 08 februari 2009, 20:25:28 »

Interessante link. Maar Harmen (gefeliciteerd met je mooie nieuwe site trouwens)

Dank Martijn, leuk je hier aan te treffen.

Citaat
hoe kan je nu menen dat de Yi niet over voorspellen gaat? Ik neem aan dat als jij de Yi raadpleegt b.v. met de start van een nieuw project en je zou 1>14 (1.5) krijgen, je toch een veel bevredigender gevoel hebt dan 23>4 (23.2). Of moet ik concluderen dat je de Yi niet voor dit soort vragen gebruikt?

Niet voor vragen in de trend van "hoe zal dit project gaan lopen" o.i.d., nee; ik zou eerder vragen "wat moet ik doen om dit project de meeste kans van slagen te geven". Met zo'n soort vraag is H23>4 niet negatiever of zwaarder dan H1>14; beide zijn dan even instructief. Het prettige vind ik ook dat ik dan niet te weten kom of het project überhaupt zal slagen, want meestal vind ik de weg belangrijker dan het doel. Ik weet dat de meeste mensen er anders over denken, die willen nu juist nadrukkelijk de toekomst voorspellen, maar dat is aan mij niet besteed.

Citaat
Ik vrees dat we hier echter ook te maken hebben met een verschillende interpretatie van wat voorspellen (het woord voorspellen) betekent. Stel dat bij de start van een project, voor het gemak een gevaaarlijke bergbeklimming, je als antwoord krijgt 1>14. Dit kan je interpreteren als een vaststaande voorspelling dat alles goed zal gaan. De berg zal beklommen worden geen vuiltje verder aan de lucht. Maar als de desbetreffende bergbeklimmer vervolgens besluit met deze voorspelling in zijn achterhoofd om dan maar de berg te beklimmen zonder bergschoenen en zonder water of voedsel. Wat dan? Blijft de voorspelling dan nog staan? En zo nee, was het dan eigenlijk nog wel een voorspelling? Ik heb er geen moeite mee om het dan nog steeds een voorspelling te noemen, maar misschien is dit juist precies de reden waarom Harmen het geen voorspellen wil noemen?

Voor mij is 'voorspellen' zeggen wat er onherroepelijk en onafwendbaar gaat gebeuren. Voorspellen dat Ajax gaat winnen houdt voor mij in dat Ajax ook gáát winnen - ongeacht dramatische beslissingen van de coach en blessures e.d. die ná de voorspelling plaatsvinden. Het gedoe wat je op beurzen aantreft, zeg maar.

Maar eigenlijk vind ik de definitie van Van Dale mooier, die omschrijft 'voorspellen' als 'als verwachting uitspreken'. Kijk, als dat het is heb ik er geen moeite mee. :)

P.S.: Alles goed in India?
« Laatste verandering: 08 februari 2009, 20:27:06 door Harmen Mesker »

Harmen Mesker

• Administrator
  • Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: 09 februari 2009, 11:12:36 »

Toch blijft het een lastig probleem. In zijn artikel in de laatste Bres schrijft Han dat het boek niet te beschouwen is als een toekomstvoorspeller (zie hier), maar vervolgens vraagt hij wel aan de I Tjing 'wat te verwachten van de ontwikkeling van de Chinese cultuur op het wereldtoneel binnen zo’n jaar of vijf’. Hoe valt dit met elkaar te rijmen? Ik zal 't 'm eens vragen.

Martijn

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 09 februari 2009, 14:35:00 »

Hoi Harm,

Ja, alles goed hier in India! Lekker weer voor de verandering (normaal is het hier te warm)...dat is wel anders in ollanda volgens mij. Hoe dan ook tx voor je antwoord. Ik denk dat onze meningen dan over de ''voorspellingskracht'' van de I Tjing min of meer op hetzelfde neerkomen.

Ik heb een voorspellling van de Yi wel eens vergeleken, in een gesprek met een geinteresseerde vriend, als een weersverwachting terwijl je met een klein zeilbootje in de zomer van nederland naar engeland wil oversteken. Soms is de weersverwachting zo voorspoedig, dat hoe slecht je ook kan zeilen je er waarschijnlijk toch wel zal komen (1>14), Soms is de weersverwachting zo/zo en moet je maatregelen nemen. (10>61) Soms is de weersverwachting dermate dat je je af moet vragen of de boottocht wel verantwoord is, dan wel je niet een wat zeewaardiger bootje moet gebruiken (23>4).

Maar goed het is inderdaad zo dat dit onderwerp een stuk complexer ligt. Misschien is het dan ook beter om een onderscheid te zien tussen soorten van voorspelllingen; een eerste onderscheid zou kunnen zijn: een voorspelling waar jezelf invloed hebt op het antwoord(een project, een zeiltocht) t.o.v. een voorspelling waar je geen invloed op hebt (Han's vraag en antwoord rondom China).

Ten aanzien van het eerste soort van voorspelling is het wat mij betreft met name door de mogelijke invloed van de vraagsteller en zijn intepretatie niet mogelijk om het idee te hebben dat het een ''vaststaand feit in de toekomst betreft'''. Maar hoe zit het met vragen waar de vraagsteller zelf geen invloed heeft? Om dan maar weer een analogie te gebruiken van een weersverwachting. Treedt de Yi op zo een moment op als weersverwachter? M.a.w. uitgaande van verwachtingen mogen we dan aannemen dat de Yi het meestal goed heeft en soms niet (als het andersom is, lijkt t meer op gokken tenslotte, als het altijd goed is, is het 'vaststaand-feit-voorspellen' geworden)? Het is na jaren gebruik van de Yi me niet echt duidelijk. Dit komt ook doordat ik bijna nooit vragen stel over onderwerpen waar ik zelf geen invloed op kan hebben. Toch zou mijn eerste gevoel zeggen dat de Yi geen fouten maakt en dat de voorspelling altijd klopt, maar ja...dan wordt het weer een 'vaststaand-feit-voorspellen'...en ja, dat kan weer niet volgens de filosofie van de Yi....kortom dit is een paradox-achtig iets...een catch22...OF je moet accepteren dat de Yi het niet altijd goed heeft...OF de Yi is een vaststaand-feit-voorspeller in tegenstelling tot wat de Yi filosofie verkondigt als iets dat aangenomen moet worden....

andere interessante vragen rondom dit onderwerp zijn mij wel eens opgekomen:

Stel nu dat Hitler de Yi had gevraagd ergens rond begin mei 1940, is het bevorderlijk om Frankrijk en de Benelux binnenkort met een blitzkrieg binnen te vallen, wat had de Yi dan geantwoord?  Bijvoorbeeld.....
-een positief antwoord, zoiets alles zal goed gaan (1>14 b.v.)
-een negatief antwoord...het zal eerst misschien wel allemaal goed gaan maar uiteindelijk komt boontje voor zijn loontje (zoiets)...b.v. zoiets als 36>22 

of wat??? achterliggend is de questie hoe moralistisch is de Yi...? 

Of een andere stel even dit voorbeeld...er staat vlak voor de vreselijke tsunami van een paar jaar terug een fantastisch mooi hotel aan de zeekust in Indonesie te koop voor een spotprijsje. Een investeerder uit Nederland denkt, goh, dat moet lukken. Feitelijk kan er niets mis gaan. Maar voor de zekerheid vraagt hij aan de Yi...is het een goede investering om het hotel aan te schaffen? (het voorbeeld houdt natuurlijk verder dat hotel verwoest gaat worden door tsunami (onverzekerbaar))

zal de Yi een antwoord geven rekening houdend met zaken die in het hier in nu onkenbaar zijn (de black swans van meneer Taleb)?

Zo zijn er nog wel wat duizelingwekkende vragen te verzinnen over de voorspellingskracht van de Yi. Het is een fascinerend onderwerp wat eigenlijk wel een onderzoek verdiend van een parapsychologisch instituut ofzo...tot die tijd moeten we het beantwoorden op basis van eigen inzichten en ervaringen met de Yi....op basis van mijn eigen ervaringen zou ik zeggen dat de Yi overigens niet erg moralistisch is en weldegelijk rekening houdt met 'black swans'......

reacties?

Harmen Mesker

• Administrator
  • Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: 10 februari 2009, 11:37:23 »

Hoi Martijn,

Dit lijkt een beetje een taalkundige kwestie te worden, want wat de één verstaat onder voorspellen is niet wat de ander er in ziet. We gaan de kant op van een Confucianistische Rectification of Names, waarbij elk beestje het juiste naampje moet hebben anders ontstaat er alleen maar verwarring.

Maar het KNMI heeft het al lange tijd niet meer over een weersvoorspelling maar een weersverwachting, juist om aan te geven dat zij geen voorspellingen kunnen doen. Enig verschil zit er dus wel tussen een voorspelling en een verwachting.

Nu was het overigens heel vroeger, zo'n 1200 v.Chr., zo dat er in China niet voorspeld werd, maar men gebruikte het orakel om er zeker van te zijn dat de toekomst zo werd als zij wilden: het orakel diende als check-mechanisme voor het humeur van de voorouders, en als het orakel aangaf dat het humeur van de voorouders de kans van slagen op een onderneming minimaliseerde, dan werden er wat offers gebracht en rituelen gedaan, waarna het orakel nog eens werd geraadpleegd - net zo vaak tot het antwoord positief was.

Dus niet zozeer toekomstvoorspellen maar toekomstvaststellen. Ook een aardige insteek.

Maar je geeft zelf al aan tegen welke problemen je aanloopt als je de Yi gebruikt voor toekomstgerelateerde aangelegenheden. Mede daarom is mijn devies: bij twijfel niet inhalen. Tenzij je voor jezelf precies hebt omkaderd waarbinnen de Yi antwoord geeft, met de verwachtingen die daar bijhoren. Dus: voorspelt de Yi voor jou een vastliggende tokomst of niet? Zolang je dat niet voor jezelf hebt besloten moet je er denk ik maar niet aan beginnen.

alex

• Ontmoeten
  • Jr. Member
    • yiMobiel
« Reactie #11 Gepost op: 11 februari 2009, 00:35:49 »

Een antwoord van Jiddu Krishnamurti op een vraag van Susunaga Weeraperuma:
(SW: Legt u mij nu eens uit wat helderzienheid is.)

JK:
Als de menselijke geest zich geen beelden heeft gevormd, als hij niet van gedachten is vervuld, niet
geconditioneerd, dan is hij in staat tot een enorme helderheid van inzicht. Die helderheid van inzicht,
die buiten de tijd staat, kan in de toekomst doordringen. De toekomst is voorspelbaar.
Wanneer de geest vrij is, zal die helderheid zich zelfs tijdens de slaap manifesteren.
Die helderheid van inzicht kun je helderziendheid noemen. Maar het doet er niet toe
hoe je het noemt, want de naam is nooit de zaak zelf.

Uit: "J.Krishnamurti zoals ik hem kende"
Susunaga Weeraperuma

Freedom from the desire for an answer is essential to the understanding of a problem.  Jiddu Krishnamurti

Martijn

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 14 februari 2009, 16:34:17 »

Hoi Harm,

Je hebt een praktische kijk op het gebruik van de I Tjing die ik ook zo ongeveer probeer in te kleden. Desalniettemin blijft het voor mij wel een aardig denkspel om door te vragen over het verwachtingen of voorspellingswerk van de I Tjing. De toekomstvaststellingswijze had ik nog niet gehoord. Dat is ook wel een aardige. Waren er nog speciale offers die werden gebracht of volstaat zo een beetje alles (63.5 daarbij niet vergetend natuurlijk)? Ik zal het eens proberen..;-).

Hoi Alex,

Leuk dat meneer Krisnamurti deze stelling er op aanhoudt. Ik denk dat erg veel mensen de mogelijkheid tot het toekomstvoorspellen uit eigen ervaring hebben meegemaakt. Maar zeer onvoorspelbaar en niet bestuurbaar in gebruik, b.v. d.m.v. dromen of visioenen of sterke voorgevoelens. Had meneer K. ook een mening over het gebruik van de I Tjing? Of wat is je eigen mening?

Groets,

Martijn

alex

• Ontmoeten
  • Jr. Member
    • yiMobiel
« Reactie #13 Gepost op: 15 februari 2009, 14:00:11 »

Hallo Martijn,

De I Tjing vind ik een prachtige hulp bij het onderscheiden van patronen.
Bij het zien van een patroon zie je ook hoe het kan lopen.

Jiddu Krishnamurti sprak in deze quote over enorme helderheid
van inzicht en zal dus de I Tjing er dan niet bij hoeven halen.
Bij alle wijsheidboeken viel hij trouwens in slaap. :)
Freedom from the desire for an answer is essential to the understanding of a problem.  Jiddu Krishnamurti

alex

• Ontmoeten
  • Jr. Member
    • yiMobiel
« Reactie #14 Gepost op: 24 februari 2009, 11:51:26 »

Als je helemaal de toekomst in wil met de I Tjing; hier een link:

http://www.chiofearth.com/article5.htm
Pagina's: [1] 2