Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activeringse-mail gemist?

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 [2]

Auteur Topic: quote / unquote FrankC wat betreft de toekomst  (gelezen 4830 keer)

alex

• Ontmoeten
  • Jr. Member
    • yiMobiel
Re: quote / unquote FrankC wat betreft de toekomst
« Reactie #15 Gepost op: 02 maart 2009, 14:20:21 »

Dat wat Krishnamurti zegt over helderziendheid (en ook zijn visie op wijsheidboeken) is, imho,
ook wel te lezen bij hexagram 49 naar 55.
Freedom from the desire for an answer is essential to the understanding of a problem.  Jiddu Krishnamurti

Rombout

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 14 maart 2009, 10:47:09 »

Zien

Toen ik naar boven keek zag ik hoe een wolk
zich voor de zon kwam nestelen en toen ik
dieper keek zag ik nog een wolk en daarin
zag ik de zon, alsof het niet een wolk was maar
de zon die zelf tevoorschijn kwam, een nieuw
gegeven op het netvlies van mijn oog: en zo
zag ik met andere ogen, één oog dat wolk werd
en een ander zon, en beiden schenen helder,
wierpen hun licht op wat niet zichtbaar was
maar wel geweten, alsof wat nog niet was
toegekomen al bestond, nog voor het was
verschenen, en zo kan ik dan zien wat boven
hangt terwijl ik toch beneden toekijk, het is
slechts één stap om van hier naar daar te gaan
zoals een wolk zich voor de zon kan nestelen,
zo kan je zien.

Martijn

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 15 juni 2009, 23:42:58 »

Hoi Harm,

Je zei:

"Nu was het overigens heel vroeger, zo'n 1200 v.Chr., zo dat er in China niet voorspeld werd, maar men gebruikte het orakel om er zeker van te zijn dat de toekomst zo werd als zij wilden: het orakel diende als check-mechanisme voor het humeur van de voorouders, en als het orakel aangaf dat het humeur van de voorouders de kans van slagen op een onderneming minimaliseerde, dan werden er wat offers gebracht en rituelen gedaan, waarna het orakel nog eens werd geraadpleegd - net zo vaak tot het antwoord positief was.

Dus niet zozeer toekomstvoorspellen maar toekomstvaststellen. Ook een aardige insteek."

Wilde alleen zeggen dat ik hierover nog wel vaker heb nagedacht. Het geeft wel een interessante nieuwe insteek in de verhouding tussen de vraagsteller en de Yi, voor mij nieuw dan. Tx! Helaas kon ik er de 13e niet bij zijn, want zat in India, maar ben nu weer terug. Alles goed gegaan?

Gegroet!

Martijn

LiSe

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 16 juni 2009, 14:22:12 »

"...als het orakel aangaf dat het humeur van de voorouders de kans van slagen op een onderneming minimaliseerde, dan werden er wat offers gebracht en rituelen gedaan, waarna het orakel nog eens werd geraadpleegd - net zo vaak tot het antwoord positief was"

Bedankt!! Dit verduidelijkt heel veel. Zoals al die vragen achter elkaar op die schildpadschilden. Maar ook nu, in deze tijd, kun je het orakel op die manier raadplegen. Eerst het hoe, en dan of je het ook goed hebt gedaan. Nog niet - beter je best doen. Of wel - (de bedoeling is dat hier een grote-grijns-smiley staat, maar ik zie niks).

Pagina's: 1 [2]