Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activeringse-mail gemist?

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: Upper and Lower canon  (gelezen 676 keer)

lloyd

• Gast
Upper and Lower canon
« Gepost op: 17 november 2009, 10:43:25 »

Ik zoek interessante arikelen (in het Engels?) over de canons van I Ching. Er zijn beschrijvingen van de relaties tussen de eerste acht hexagrammen in de Upper canon, is dat verhaal authentiek en is er een zinvol vervolg op dat verhaal? Huang (I Ching numerology) komt tot vier secties maar legt niet veel uit behalve over de lijn-inhoud. Ook alchemiesche verhandelingen leggen niet echt 'een verhaal' aan de dag.
danklloyd
« Laatste verandering: 17 november 2009, 10:52:33 door lloyd »

Harmen Mesker

• "Change is my middle name."
  • Administrator
  • Sr. Member
  • I am one with my duality.
    • I Tjing Centrum Nederland
Re: Upper and Lower canon
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2009, 21:03:50 »

Kijk, dat is dus iets waar ik niks van afweet. Je schrijft, "er zijn beschrijvingen van de relaties tussen de eerste acht hexagrammen in de Upper canon". Waar kan ik die beschrijvingen vinden? Ik weet wel van artikelen die uitleggen waarom de tweede helft begint bij hexagram 31, maar meer ook niet. Wat er over geschreven is is doorgaans op persoonlijke noot; historische onderbouwing is er in ieder geval niet.

Misschien dat je je vraag beter kwijt kunt op Clarity, daar heb je meer aandacht en Bradford en/of Luis hebben misschien wat tips. Of kom bij de Yixue groep: http://groups.yahoo.com/group/yixue/.
-----------------------------------------
I Tjing Centrum Nederland
Web: www.i-tjingcentrum.nl
Harmen's dagboek: www.itcn.nl/serendipity
English: http://diary.itcn.nl
E-mail: info@i-tjingcentrum.nl

lloyd

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 18 november 2009, 02:37:10 »

Hoi Harmen
Ik weet dat Huang verre van safe is, maar ik ben zijn beschrijving eerder tegengekomen. Het komt ongeveer neer op het volgende:

King Wen placed most of the hexagrams in a sequence of inverse or mirroring pairs; in other words, if one of a pair is turned upside-down it becomes the other. There are eight hexagrams that remain the same when they are inverted. These are paired as opposites; what is a yang line in one is a yin line in another. The meanings of hexagrams in these pairs are related and they are arranged to describe the cycle of existence, as King Wen understood it. The first eight hexagrams show the beginning of this sequence
1 Initiating – conception, idea, inspiration
2 Completion – fulfillment, creation, materialization
3 Interaction – birth, appearance, giving life
4 What is born – initial innocence, coming into being
5 Accumulation – waiting for nourishment
6 Contention - disagreement over resources
7 The masses - contention leads to accepting ranks
8 Union - bonds of unity, a country or family.
This sequence is the beginning of what is called the Upper Canon and it is followed through to hexagram 30. The second sequence of 34 hexagrams (31-64) is called the Lower Canon. The Upper Canon is said to be existence as yang and describes the Tao of Heaven. The Lower Canon concerns existence as yin and describes the Tao of Humanity.

Afijn, dit om even aan te geven wat ik bedoel. Ik weet vrijwel zeker dat er geen duidelijke historiese onderbouwing is voor deze volgorde.
Dank voor je tips voor verder onderzoek en als ik iets verneem laat ik het je weten.

llovelloyd

« Laatste verandering: 18 november 2009, 02:39:09 door lloyd »

Harmen Mesker

• "Change is my middle name."
  • Administrator
  • Sr. Member
  • I am one with my duality.
    • I Tjing Centrum Nederland
« Reactie #3 Gepost op: 19 november 2009, 21:37:21 »

Ik vraag me af of dit steekhoudend is, maar goed. Toen Scott Davis (een van de inspirators van Stephen Karcher) onlangs in Nederland was, vertelde hij mij dat 't hem verbaasde dat niemand ooit de 'sequence' 7-16 was opgevallen. Deze serie vind hij opvallend, omdat volgens hem 11-12 als 'draaipunt' in staat: Hexagram 13 is het omgekeerde van 7, 14 van 8, 15 van 10 en 16 van 9. Volgens Scott was dat Significant. Ik denk dat dat reuze meevalt, maar toch. Ik hoop dat hij z'n boek eens uitgegeven krijgt waarin -ie dit allemaal uitvoerig uitlegt. Aardige man. Kan je mee lachen.
I Tjing Centrum Nederland
Web: www.i-tjingcentrum.nl
Harmen's dagboek: www.itcn.nl/serendipity
English: http://diary.itcn.nl
E-mail: info@i-tjingcentrum.nl

lloyd

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 20 november 2009, 03:45:30 »

Ik herken dit. Vanuit het blote hoofd: 1/2, 11/12, 29/30, (..) en 63/64 zijn paren van transfornerende hexagrammen, die elk aan het begin van een deel van I Ching zouden staan en als zodanig hoofdstukken aangeven. Leuk, ik zal Scott proberen te bereiken.
dankllovelloyd

r4icards

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 23 september 2011, 04:52:31 »

This sequence is the beginning of what is called the Upper Canon and it is followed through to hexagram 30. The second sequence of 34 hexagrams (31-64) is called the Lower Canon. The Upper Canon is said to be existence as yang and describes the Tao of Heaven. The Lower Canon concerns existence as yin and describes the Tao of Humanity..

____________________________________________________________________________________________
r4i cards cheap r4 3ds r4i gold cheap
Pagina's: [1]