Ik ben op zich wel geïnteresseerd in linken tussen de I Tjing en astronomie (heb ik ook wat in mijn boek over gezegd, met name in hexagram 1 waarin Shaughnessy de lijnen aan het sterrenbeeld Draak koppelt, en hij dat in 'Before Confucius' ook doet met hexagram 2 en het Chinese sterrenbeeld van de schildpad), maar ik vind het in 1e oogopslag wat te simpel om een cyclus van de 24 Qi-weken en de 64 hexagrammen te laten lopen door elke 'week' aan 1 hexagram te koppelen en zo een reeks van 2 jaar en 8 maanden te creëren (die hij zelf een cyclus van 2 jaar en 16 maanden noemt... he? dan leest hij ineens 'qi-weken (15 dagen) als een maand...dan spreekt hij zichzelf tegen... ).
Hij gebruikt ook sterrenkaarten uit het boek van Sun & Kistemaker (The Chinese sky during the Han, Brill 1997), maar die linken moet ik nog eens goed bekijken... Zoals ook zijn link aan de sterrenkaarten van Dunhuang. Wel intrigerend, maar ik moet ook zijn blog nog eens goed lezen voordat ik conclusies trek die in de richting neigen dat hij zich er wel makkelijk vanaf maakt...
Die tweede link die ik doorgegeven heb is overigens in het engels... (een blog vanaf oktober 2010). Zou zijn boek nu ook in het engels geschreven zijn??? Ich hoffe es, dar meine deutsch auch nicht zo gut ist... :-D