Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activeringse-mail gemist?

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: Omslaande lijnen  (gelezen 1245 keer)

marius6

• Newbie
  • *
Omslaande lijnen
« Gepost op: 13 maart 2010, 17:52:17 »

Al enige tijd zit ik met een probleem.  Ik las ergens dat wanneer een yanglijn zijn hoogtepunt heeft bereikt, hij omslaat naar yin en omgekeerd van yin naar yang.
Dat zou betekenen dat ook bij afwezigheid van veranderende lijnen toch de door het hexagram aangegeven situatie kan veranderen.  Je zou zelfs de situatie kunnen beïnvloeden door actie te voeren zoals aangegeven door de betreffende lijntekst.  Indien deze theorie juist is, valt er dan iets te zeggen over de volgorde van het omslaan der lijnen, gebeurt dit volgens de nummering van 1 tot 6 of is die volgorde niet te bepalen.  Dat lijkt me onbevredigend omdat dan onvoorspelbaar wordt wat de nieuwe situatie zal zijn.
Ik ben benieuwd naar de mening van de leden van dit forum en mogelijk kan iemand mij dan ook eens iets vertellen over het bepalen van het tijdsverloop tussen de oude en de nieuwe situatie.  Bestaan er theorieën (literatuur) die het mogelijk maken dit tijdsverloop te berekenen. Ben nieuwsgierig naar eventuele reacties.   Marius

Harmen Mesker

• "Change is my middle name."
  • Administrator
  • Sr. Member
  • I am one with my duality.
    • I Tjing Centrum Nederland
Re: Omslaande lijnen
« Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2010, 18:28:16 »

Het is inderdaad zo dat yang omslaat naar yin als het z'n hoogtepunt heeft bereikt, en het omgekeerde geldt natuurlijk ook voor yin. Maar een lijn die niet als bewegend is aangemerkt, zit ook (nog) niet op z'n hoogtepunt, en kan dan dus ook (nog) niet omslaan naar z'n tegendeel. Wat je zegt over het beïnvloeden van de situatie is in zeker opzicht waar: je kan (als je geen bewegende lijnen in je hexagram hebt) zelf een lijn uitkiezen die een bepaalde actie voorschrijft, en kijken waar die actie dan op uitdraait door die lijn te laten omslaan. Maar eigenlijk houd dit een zekere forcering in, omdat je een lijn wilt laten omslaan die in balans is.

Over tijdsverloop: Er zijn in China complexe systemen bedacht om een tijdsspanne uit een hexagram te destilleren, bij de pruimenbloesemnumerologie kan dit bijvoorbeeld. Maar je kan ook zelf afspraken maken. Ik hou vaak aan dat een hexagram een jaar beslaat; 1 lijn duurt dan 2 maanden. Heb je de eerste lijn bewegend, dan betekent 't dat de tijdsspanne twee maanden is. Bij meerdere bewegende lijnen geeft de laatste bewegende lijn aan wanneer het gevraagde 'definitief' is; de voorgaande bewegende lijnen geven dan aan in wat voor periodes daar naar toe wordt gewerkt.
-----------------------------------------
I Tjing Centrum Nederland
Web: www.i-tjingcentrum.nl
Harmen's dagboek: www.itcn.nl/serendipity
English: http://diary.itcn.nl
E-mail: info@i-tjingcentrum.nl

marius6

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2010, 16:01:23 »

Ik begrijp dat ik niet al te veel aandacht aan die omslaande lijnen moet geven.  De aanleiding was dat ik na een roerige periode terecht kwam op hexagram 63 en ik was verheugd dat de orde in mijn leven  enigszins terug zou komen, hetgeen ook werkelijk het geval was.  Maar bij bestudering van het commentaar van Han Boering sloeg mijn vreugde om in wanhoop.  Ja, enige tijd zou ik een positieve periode meemaken maar daarna zou de reformatorische erfzonde onverbiddelijk toeslaan. In de teksten over lijnomslag en correspondenties bleek achter een uiterst opnplezierige adder verborgen, en automatisch kwam de vraag: Moet ik aan al die negatieve invloeden aandacht schenken, dan zal de vreugde wel van heel korte duur zijn.  Inmiddels lees ik dat het onderwerp eerder in dit forum uitgebreid behandeld is en daar zal ik mijn voordeel mee doen.  Maar ik ben er nog steeds niet uit wat ik met die eventueel omslaande lijnen moet beginnen.  Overigens dank voor het commentaar.

Harmen Mesker

• "Change is my middle name."
  • Administrator
  • Sr. Member
  • I am one with my duality.
    • I Tjing Centrum Nederland
« Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2010, 10:01:37 »

Ik begrijp dat ik niet al te veel aandacht aan die omslaande lijnen moet geven.  De aanleiding was dat ik na een roerige periode terecht kwam op hexagram 63 en ik was verheugd dat de orde in mijn leven  enigszins terug zou komen, hetgeen ook werkelijk het geval was.  Maar bij bestudering van het commentaar van Han Boering sloeg mijn vreugde om in wanhoop.  Ja, enige tijd zou ik een positieve periode meemaken maar daarna zou de reformatorische erfzonde onverbiddelijk toeslaan.

Enige relativering is hier wel op z'n plaats. Het is inderdaad zo dat hexagram 63 een perfecte situatie schetst die niet lang kan duren, vroeg of laat zal de situatie versoberen (niet noodzakelijkerwijs verslechteren), dus het is juist goed als je je daar nu al van bewust bent en er op kunt anticiperen. Nu is de tijd om het positieve te bewaren en zeker te stellen, voor de wat moeilijkere tijd die er komen gaat. Pluk nu de vruchten, want als je te lang wacht slaat de verrotting toe en kan je er niks meer mee. Het is de tijd van 'grijp je kans!'. De bewegende lijnen verdienen wel je aandacht, maar het omslaan zou ik niet te veel benadrukken. Het 'nu' lijkt me (vooral bij hexagram 63) belangrijker dan wat later eventueel zou kúnnen komen.

Citaat
In de teksten over lijnomslag en correspondenties bleek achter een uiterst opnplezierige adder verborgen, en automatisch kwam de vraag: Moet ik aan al die negatieve invloeden aandacht schenken, dan zal de vreugde wel van heel korte duur zijn.  Inmiddels lees ik dat het onderwerp eerder in dit forum uitgebreid behandeld is en daar zal ik mijn voordeel mee doen.  Maar ik ben er nog steeds niet uit wat ik met die eventueel omslaande lijnen moet beginnen.  Overigens dank voor het commentaar.

De als bewegend aangemerkte lijnen verdienen ongetwijfeld je aandacht, je krijgt ze tenslotte niet voor niets. Maar de algemeen geaccepteerde gewoonte om ze maar direct om te laten slaan en je te focussen op het eindhexagram, daar ben ik geen voorstander van. Het hexagram wat je hebt gegooid, dát is het antwoord van de I Tjing, en dáár moet je wat mee doen. Het laten omslaan van de lijnen naar hun tegendeel is niet iets wat ze in het vroegste gebruik van de I Tjing deden, en is iets wat wat mij betreft dan ook niet strak gehanteerd hoeft te worden. Maar de keuze ligt bij de gebruiker.
I Tjing Centrum Nederland
Web: www.i-tjingcentrum.nl
Harmen's dagboek: www.itcn.nl/serendipity
English: http://diary.itcn.nl
E-mail: info@i-tjingcentrum.nl
Pagina's: [1]