Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activeringse-mail gemist?

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: Het spel der veranderingen.  (gelezen 824 keer)

marius6

• Newbie
  • *
Het spel der veranderingen.
« Gepost op: 12 november 2009, 16:23:36 »

Ik ben een echte Yijing beginner, zeer enthousiast over mijn ervaringen tot nu toe en hoop op dit forum mijn kennis wat uit te breiden en eventueel mijn bijdragen te kunnen leveren, hoewel mijn kennis op dit gebied nog bescheiden is.
Onlangs kwam ik in het bezit van het Spel der Veranderingen van Han Boering. Het leek me nogal ingewikkeld maar wel boeiend.  Omdat de beheersing van dir spel heel wat tijd zal vergen vraag ik mij af of die tijdsinvestering de moeite loont.  Ik ben benieuwd naar jullie ervarimngen op dit gebied
Groetjes,   Marius

Harmen Mesker

• "Change is my middle name."
  • Administrator
  • Sr. Member
  • I am one with my duality.
    • I Tjing Centrum Nederland
Re: Het spel der veranderingen.
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2009, 17:21:10 »

Dag Marius, er zijn met het spel van Han heel veel mogelijkheden, en dat kan je zien aan wat er al niet op een kaart vermeld staat. Als beginner lijkt het me echter het beste een stap-voor-stap benadering te kiezen die je ook bij het gebruik van de I Tjing zónder de kaarten van pas kan komen. Leer wat over de betekenis van de trigrammen, de lijnen en hun relaties, en hoe je bewegende lijnen kunt interpreteren. Het kaartspel kan je hier op een speelse manier bij helpen. Kijk dan wat voor extra mogelijkheden Han suggereert voor verdere interpretatie met zijn kaarten. Dat kost veel tijd, maar het levert je veel info en ervaring op die je bij het raadplegen van de I Tjing altijd van pas komt. Welke lagen je van het spel gebruikt is helemaal je vrije keuze; belangrijk is te ontdekken welke methode bij je past. Kies je eigen manier en oh ja, heb vooral geen haast. :)
-----------------------------------------
I Tjing Centrum Nederland
Web: www.i-tjingcentrum.nl
Harmen's dagboek: www.itcn.nl/serendipity
English: http://diary.itcn.nl
E-mail: info@i-tjingcentrum.nl

marius6

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2009, 22:53:48 »

Hallo Harmen,
Hartelijk dank voor je reactie. Het geeft in kort bestek een heel werkprogramma weer dat ik mij zeer terharte zal nemen.  Bijzonder plezierig vind ik dat je niet meer zo alleen hoeft te ploeteren maar in contact kunt treden met zeer deskundige forumleden.  Day werkt zeer inspirerend.  Tot spoedig,   Marius.

Harmen Mesker

• "Change is my middle name."
  • Administrator
  • Sr. Member
  • I am one with my duality.
    • I Tjing Centrum Nederland
« Reactie #3 Gepost op: 13 november 2009, 09:44:04 »

Dag Mario, succes met het spel! En voor vragen, opmerkingen en twijfels kan je altijd op dit forum terecht. 't Is een beetje rustig hier, maar doorgaans is er altijd wel iemand paraat om je antwoord te geven.
I Tjing Centrum Nederland
Web: www.i-tjingcentrum.nl
Harmen's dagboek: www.itcn.nl/serendipity
English: http://diary.itcn.nl
E-mail: info@i-tjingcentrum.nl
Pagina's: [1]