Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activeringse-mail gemist?

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: trigrammen naar boven/beneden  (gelezen 4313 keer)

Ilona

• Ontmoeten
  • Sr. Member
  • Alles wat in je leven gebeurt is van belang.
    • www.ilonalina.nl
trigrammen naar boven/beneden
« Gepost op: 12 juli 2006, 14:49:31 »

Hoi hoi,
Ik heb een vraag. Ik heb begrepen dat als de 1e lijn van een trigam yang is, hij naar boven gaat en bij een yin-lijn naar beneden. Als beide trigrammen beginnen met dezelfde lijn (yin of yang) bewegen ze beiden in dezelfde richting. Is 1 yin en de ander yang dan verwijderen ze zich van elkaar.
Mijn vraag is nu wat het betekent als ze beiden naar boven gaan? En beiden naar beneden? Is naar boven beter dan naar beneden?
En wat als ze uit elkaar gaan, betekent dat ze dan niet samenwerken?
Tuurlijk kan ik er wel iets bij bedenken, maar ik wil het graag zeker weten!

Wie weet raad?
Groetjes,
Ilona

fpm.coolen

• Ontmoeten
  • Sr. Member
Re: trigrammen naar boven/beneden
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2006, 15:06:57 »

Hoi Ilona,

Ik heb er al jaren niet meer naar omgekeken, maar volgens mij kan je het een beetje zien alsof het meewerkende of tegenwerkende energie is... Als je er bijvoorbeeld vanuit gaat dat het onderste trigram aarde is, en het bovenste hemel, dan zegt de tekst dat de trigrammen uit elkaar bewegen (hexagram 12), de hemel omhoog (yang) en de aarde omlaag (yin)... oftewel... er is stilstand want wat jij wil (aarde onder..) komt niet overeen met de ideeën van de ander of de situatie (hemel boven)... Bij 11 is dat dan wel zo... Kijk maar eens of je zo een antwoord lezen kan...

Groetjes
Frank
Waarom willen ´wij egotrippers´toch zo graag ons voordoen alsof we de hele wereld willen veroveren? Ik heb al grootste moeite met iemands hart...

Harmen Mesker

• "Change is my middle name."
  • Administrator
  • Sr. Member
  • I am one with my duality.
    • I Tjing Centrum Nederland
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2006, 19:51:25 »

Je zou het wellicht ook zo kunnen zien, als je het onderste trigram ziet als de vragensteller en het bovenste trigram als zijn omgeving (of de andere partij, als die er is):

• Als het onderste trigram omhoog gaat gaat dat waar het trigram voor staat van de vragensteller uit naar de omgeving/de ander, het is een soort van zoeken naar interactie.
  • Als het onderste trigram omlaag gaat houdt de vragensteller dat waar het trigram voor staat voor zichzelf; er is niet de behoefte, wil of mogelijkheid om het naar buiten te brengen, men wil geen contact
  • Als het bovenste trigram omlaag gaat zoekt de omgeving/ander contact met de vragensteller op de manier waar dat trigram voor staat
  • Als het bovenste trigram omhoog gaat distantieert de omgeving/ander zich van de vragensteller op de manier waar dat trigram voor staat

Als dan allebei de trigrammen omhoog bewegen zoekt de vrager toenadering maar de omgeving/ander distantieert zich. Gaan ze allebei naar beneden dan zoekt de omgeving/ander toenadering maar de vragensteller keert in zichzelf. En als het bovenste trigram omhoog gaat en het onderste naar beneden, tsja, dan weet je nu wel wat dat betekent.....

Dit soort regeltjes moet je natuurlijk nooit strak toepassen, wees vrij om ze uit te breiden zo ver je wilt.

Harmen.
-----------------------------------------
I Tjing Centrum Nederland
Web: www.i-tjingcentrum.nl
Harmen's dagboek: www.itcn.nl/serendipity
English: http://diary.itcn.nl
E-mail: info@i-tjingcentrum.nl
-----------------------------------------

Ilona

• Ontmoeten
  • Sr. Member
    • www.ilonalina.nl
« Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2006, 20:19:40 »

Klinkt heel aannemelijk. Ik had het nog niet bekeken vanuit vragensteller en omgeving/contact, maar ik ga er met het duiden rekening mee houden en eens kijken wat het brengt.
DANK!
Groetjes, Ilona

Ilona

• Ontmoeten
  • Sr. Member
    • www.ilonalina.nl
« Reactie #4 Gepost op: 12 juli 2006, 20:21:23 »

Kijk maar eens of je zo een antwoord lezen kan...

Ga ik zeker proberen! :)
Dank je !

femkevm

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 20 juli 2006, 22:41:37 »

Leuk om te weten!
Pagina's: [1]