Ik begrijp dat ik niet al te veel aandacht aan die omslaande lijnen moet geven. De aanleiding was dat ik na een roerige periode terecht kwam op hexagram 63 en ik was verheugd dat de orde in mijn leven enigszins terug zou komen, hetgeen ook werkelijk het geval was. Maar bij bestudering van het commentaar van Han Boering sloeg mijn vreugde om in wanhoop. Ja, enige tijd zou ik een positieve periode meemaken maar daarna zou de reformatorische erfzonde onverbiddelijk toeslaan.
Enige relativering is hier wel op z'n plaats. Het is inderdaad zo dat hexagram 63 een perfecte situatie schetst die niet lang kan duren, vroeg of laat zal de situatie versoberen (niet noodzakelijkerwijs verslechteren), dus het is juist goed als je je daar nu al van bewust bent en er op kunt anticiperen.
Nu is de tijd om het positieve te bewaren en zeker te stellen, voor de wat moeilijkere tijd die er komen gaat. Pluk nu de vruchten, want als je te lang wacht slaat de verrotting toe en kan je er niks meer mee. Het is de tijd van 'grijp je kans!'. De bewegende lijnen verdienen wel je aandacht, maar het
omslaan zou ik niet te veel benadrukken. Het 'nu' lijkt me (vooral bij hexagram 63) belangrijker dan wat later eventueel zou kúnnen komen.
In de teksten over lijnomslag en correspondenties bleek achter een uiterst opnplezierige adder verborgen, en automatisch kwam de vraag: Moet ik aan al die negatieve invloeden aandacht schenken, dan zal de vreugde wel van heel korte duur zijn. Inmiddels lees ik dat het onderwerp eerder in dit forum uitgebreid behandeld is en daar zal ik mijn voordeel mee doen. Maar ik ben er nog steeds niet uit wat ik met die eventueel omslaande lijnen moet beginnen. Overigens dank voor het commentaar.
De als bewegend aangemerkte lijnen verdienen ongetwijfeld je aandacht, je krijgt ze tenslotte niet voor niets. Maar de algemeen geaccepteerde gewoonte om ze maar direct om te laten slaan en je te focussen op het eindhexagram, daar ben ik geen voorstander van. Het hexagram wat je hebt gegooid, dát is het antwoord van de I Tjing, en dáár moet je wat mee doen. Het laten omslaan van de lijnen naar hun tegendeel is niet iets wat ze in het vroegste gebruik van de I Tjing deden, en is iets wat wat mij betreft dan ook niet strak gehanteerd hoeft te worden. Maar de keuze ligt bij de gebruiker.