Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activeringse-mail gemist?

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: Tien paar schildpadden  (gelezen 1929 keer)

areke

• Gast
Tien paar schildpadden
« Gepost op: 05 april 2010, 19:15:01 »

Vandaag sloeg ik mijn oude dikke I tjingboek open bij 42 De vermeerdering. Tot mijn verbazing lag er een gedroogd klavertje vier bij deze bladzij. Elke dag lees ik erin, nooit tegengekomen. Dus ben ik heel nieuwsgierig gaan lezen. 'Tien paar schildpadden kunnen dat niet verhinderen', staat er bij Het beeld. Dat begrijp ik: geen enkele kracht zal het tegen kunnen houden, het zal zo gaan. Tenminste, zo begrijp ik het. Ook staat er: 'Geen blaam als je waarachtig bent, in het midden wandelt, en de vorst bericht met een zegel.' Heel mooi, maar van het laatste deel kan ik weinig maken. Moet ik iemand berichten? De vorst? Hoe kom ik erachter wie de vorst is? Even verderop: 'Bevorderlijk is het, gebruikt te worden bij het verleggen van de hoofdstad.' Daar wordt ongetwijfeld Amsterdam niet mee bedoeld. :-) Hoewel ik eigenlijk niet zoveel van de I Tjing weet, raakt de taal me enorm. Er schuilt een wijsheid achter die ik zou willen ontdekken. Ik heb hier 'I Tjing in theorie en praktijk' voor me liggen, prachtig boek, maar het is op dit moment te hoog gegrepen voor me. Het tot stand komen en analyse van de hexagrammen is ook niet iets waar ik nu belangstelling voor heb. Wel de taal en woordkeus, en de daarachter liggende verhalen. Waar zou ik daarover meer informatie kunnen vinden?  Vriendelijke groet, Areke 

Harmen Mesker

• "Change is my middle name."
  • Administrator
  • Sr. Member
  • I am one with my duality.
    • I Tjing Centrum Nederland
Re: Tien paar schildpadden
« Reactie #1 Gepost op: 08 april 2010, 13:33:41 »

Ook staat er: 'Geen blaam als je waarachtig bent, in het midden wandelt, en de vorst bericht met een zegel.' Heel mooi, maar van het laatste deel kan ik weinig maken. Moet ik iemand berichten? De vorst? Hoe kom ik erachter wie de vorst is?

De nadruk licht hier niet zozeer op wie je gaat berichten, maar hoe je dat gaat doen: met een 'zegel', een soort van jade tablet (niet al te groot) welke door lieden met een hoge status werd gedragen bij officiële aangelegenheden, ceremonieën, begrafenissen etc. Het gaf je positie aan binnen de aristocratische lagen: je laat zien waar je vandaan komt, wat je afkomst is, en wat op grond daarvan je privileges zijn. Deze lijn benadrukt dus je positie. Je zou hiermee kunnen zeggen dat je op grond van wie je bent zekere verwachtingen mag koesteren naar je omgeving (en vooral zij die in lijn boven je staan - je ouders, oudere broers en zussen, superieuren), een zeker respect voor wie je bent en wat je kan.

Citaat
Even verderop: 'Bevorderlijk is het, gebruikt te worden bij het verleggen van de hoofdstad.' Daar wordt ongetwijfeld Amsterdam niet mee bedoeld. :-)

Gut nee, er is in Nederland niet eens ruimte om de hoofdstad te verleggen  ::) . Het kwam vroeger in China wel eens voor dat de hoofdstad verlegd moest worden. Dat kon verschillende redenen hebben, bv. dat het jachtgebied was uitgeput of de vijanden te dichtbij kwamen en de kans klein was dat men ze kon verslaan. Het was natuurlijk een aardige onderneming, zoiets.

Citaat
Hoewel ik eigenlijk niet zoveel van de I Tjing weet, raakt de taal me enorm. Er schuilt een wijsheid achter die ik zou willen ontdekken. Ik heb hier 'I Tjing in theorie en praktijk' voor me liggen, prachtig boek, maar het is op dit moment te hoog gegrepen voor me. Het tot stand komen en analyse van de hexagrammen is ook niet iets waar ik nu belangstelling voor heb. Wel de taal en woordkeus, en de daarachter liggende verhalen. Waar zou ik daarover meer informatie kunnen vinden?

Dank voor de aanschaf van m'n boek. Mijn weblog gaat in op details van het woordgebruik in de I Tjing, zie http://dagboek.itcn.nl. Je zou ook kunnen kijken naar Zhou Yi van Richard Rutt welke bij bol.com belachelijk duur wordt aangeboden, maar die je met wat speurwerk elders vast goedkoper kunt aanschaffen (zie bv. www.bookdepository.co.uk). Rutt geeft veel achtergrond info van bepaalde begrippen uit de tekst van de I Tjing. Een onmisbaar naslagwerk.
-----------------------------------------
I Tjing Centrum Nederland
Web: www.i-tjingcentrum.nl
Harmen's dagboek: www.itcn.nl/serendipity
English: http://diary.itcn.nl
E-mail: info@i-tjingcentrum.nl

areke

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 13 april 2010, 20:32:23 »

Dank voor je antwoord.  :-*

'Geen blaam als je waarachtig bent, in het midden wandelt, en de vorst bericht met een zegel.'

Ik begreep hieruit dat ik iemand persoonlijk moest 'waarschuwen'.  (Ik weet waarover het gaat) Dus actie ondernemen en de persoon in kwestie zorgvuldig (en wat beschaamd) inlichten. Anders zou ik niet waarachtig zijn.

Nu begrijp ik dat de regel in de I Tjing iets anders betekent. Een stuk prettiger ook.  ;D

Mijn vraag is dan: 'Kan ik dit boek van Wilhelm wel gebruiken? Wanneer mijn kennis over de geschiedenis en achtergrond van de regels tekortschiet?

groetjes,
Areke

Harmen Mesker

• Administrator
  • Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 13 april 2010, 21:05:31 »

Ik begreep hieruit dat ik iemand persoonlijk moest 'waarschuwen'.  (Ik weet waarover het gaat) Dus actie ondernemen en de persoon in kwestie zorgvuldig (en wat beschaamd) inlichten. Anders zou ik niet waarachtig zijn.

Mjah, zo kan je het interpreteren, daar is op zich nog steeds niets mis mee en past ook wel bij de tekst van deze lijn, maar bedenk dan wel dat dat 'zegel' uit de tekst er op wijst dat je je eigen (hoge/zelfbewuste) positie niet moet verloochenen: cijfer jezelf niet weg, sta op je strepen. Als je jezelf moet verantwoorden tegenover iemand, licht dan ook je motivaties achter je handelingen toe, zeg waar het vandaan komt. Kijk uit voor niet ter zake doende schuldgevoelens.

Citaat
Nu begrijp ik dat de regel in de I Tjing iets anders betekent. Een stuk prettiger ook.  ;D

Wat ga je nu dan doen?  ;)  

Citaat
Mijn vraag is dan: 'Kan ik dit boek van Wilhelm wel gebruiken? Wanneer mijn kennis over de geschiedenis en achtergrond van de regels tekortschiet?

Ja hoor, het is niet altijd nodig om precies te weten wat er oorspronkelijk met een tekst wordt bedoeld, hoe interessant en waardevol dat ook kan zijn. Belangrijker is het dat je er achter komt wat een tekst met je doet, ook al begrijp je 'm niet direct. Het is niet vreemd om eerst wat op een tekst te kauwen, en zo te ontdekken wat voor beeld het bij je oproept. Al weet je niet wat er in China met een gui 圭, een 'zegel', wordt bedoeld, het roept vast wel een beeld bij je op. Maak er een plaatje van. Wat vertelt dat plaatje je dan? Interpreteren begint met associëren, en associëren kun je leren. Daarvoor hoef je niet in de vroege historie van China te duiken, of de oorsprong van de I Tjing-teksten te kennen. Werk met wat je hebt, en als je de I Tjing van Wilhelm hebt, en hij bevalt je, dan gebruik je die gewoon. En al doende zul je 'm steeds beter leren kennen.

Trouwens, je maakt mooi spul. Vooral dat beeldje wat bovenin de banner van je website staat, práchtig. Die is mijn favoriet.
« Laatste verandering: 13 april 2010, 21:08:48 door Harmen Mesker »

areke

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 15 april 2010, 16:27:49 »

Ja ik kauw wat af op de teksten. Lekker hoor.  'Gebruikt te worden bij het verplaatsen van de hoofdstad' vind ik ook nog erg inspirerend.  Er moet wel een heel goede reden zijn om die stad te verplaatsen anders doe ik niet mee. ;)  Andere fraaie zinnetjes die ik ben tegengekomen: 'Bijt op gedroogd spiervlees' 'Een eenogige kan zien, een lamme kan optreden', 'Daar komt de man met de scharlakenrode kniebanden.' 'Geel onderkleed brengt verheven heil!' 'Ook de mooiste kleren worden lompen.' 'De spijspot breekt zijn poten.' 'Zorg voor de koe breng heil!'  Staarten komen in het water, meisjes mogen wel of niet gehuwd worden, 'Neem geen meisje dat zich niet weet te beheersen als zij een man ziet van ijzer en staal.' ;D   
Dit is een vertaling, maar dan toch wel een hele mooie vind ik. Ik heb een oud boek, dat door verschillende handen is gegaan. Te zien aan de aantekeningen in verschillende handschriften. Daar kan wat mij betreft geen nieuw boek tegenop.

Maar dan de interpretatie. 'Bericht de vorst met een zegel.' Ik las of lees daarin dat ik me eigenlijk moet schamen om het bericht, ik heb geen enkele streep om op te staan. Doe er maar een mooie zegel bij om het goed te maken. Vaak heb ik het gevoel dat ik in de regels lees, wat ik wil lezen, of wat ik al weet. Dat doe ik niet bewust.  Bij die zin dacht ik: ja zie je wel, -wist ik al-: ik moet me schamen. Wat de i tjing bedoelt met het hebben van een zegel wist ik niet. Ik ben bang dat ik zo vaker in de 'fout' ga en in mijn kringetje rond blijf draaien.
(Overigens is het wel weer grappig dat ik hier de vraag stel en mijn zegel toch nog krijg.) 

Heb ik net De draagbare I Ching van Stephen Karcher aangeschaft.  42 Vermeerderen: vergroten, bevorderen, stimuleren, versterken, bijschenken, vol, meer dan genoeg, herstel bevorderend, vruchtbaar enzovoort. Die tekst doet me helemaal niets. Het lijkt wel een synoniemenhandboek. Maar ik kan me voorstellen dat iemand anders dit wat duidelijker vind. :)

Ooit wachtte ik op een geliefde. Ik ben goed in wachten dus ik deed dat al erg lang.
'Hoe lang moet ik nog wachten I Tjing?'
Antwoord: 45 Het verzamelen: 'De koning komt eraan.' Ik werd pissig, want ik dacht dat ik voor de gek werd gehouden. Ik moet niet meer geloven in sprookjesbeloften en onzinnige orakels!, dacht ik. Afgelopen is het! Ik schreef die 'geliefde' een mail met woorden als  kl#%tz*k erin. Direct kwam er een mail terug van de koning: 'Mag ik je telefoonnummer, want ik ben het kwijt.' 8)

Wat ga ik nu doen met mijn bericht. 'Oppassen voor niet ter zake doende schuldgevoelens.' Tja, moeilijk hoor. Daar heb ik nog een aantal hexagrammen voor nodig.  :P

'Mooi spul'  Dankjewel! :-*

Groetjes,
Areke     

Harmen Mesker

• Administrator
  • Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: 15 april 2010, 20:03:18 »

Ik heb een oud boek, dat door verschillende handen is gegaan. Te zien aan de aantekeningen in verschillende handschriften. Daar kan wat mij betreft geen nieuw boek tegenop.

Ow, dat zijn de betere exemplaren. In tweedehands boekhandels blader ik altijd even door de I Tjing-versies die ze hebben staan, even kijken of de vorige eigena(a)r(en) er ook wat van hun zieleroerselen in hebben opgeschreven. Je komt ook nog wel eens losse papiertjes met hexagrammen er op tegen, en dan denk ik altijd,  zal ik er een vraag bij bedenken?
Citaat
Maar dan de interpretatie. 'Bericht de vorst met een zegel.' Ik las of lees daarin dat ik me eigenlijk moet schamen om het bericht, ik heb geen enkele streep om op te staan. Doe er maar een mooie zegel bij om het goed te maken. Vaak heb ik het gevoel dat ik in de regels lees, wat ik wil lezen, of wat ik al weet. Dat doe ik niet bewust.  Bij die zin dacht ik: ja zie je wel, -wist ik al-: ik moet me schamen. Wat de i tjing bedoelt met het hebben van een zegel wist ik niet. Ik ben bang dat ik zo vaker in de 'fout' ga en in mijn kringetje rond blijf draaien.

Dat 'de fout' in gaan vind ik hier eigenlijk wel meevallen; je deed wat je kon met het antwoord, en het feit dat je zelf met schaamte op de proppen komt geeft in ieder geval aan dat dat in deze kwestie een belangrijk facet is. Was je daar zónder dat zegel ook achtergekomen? Dat je in de tekst leest wat je eigenlijk al weet is niet per sé verkeerd. Een cursist van mij sputterde eens dat ze wat ze al wist altijd via de I Tjing per kerende post terugkreeg. Oké, zei ik, maar wat doe je dan met wat je al weet? Want dat is de volgende stap. Je kan wel zeggen, mwoch, dat wist ik allang, maar daarmee verbeter je jezelf of je positie niet.

Citaat
Heb ik net De draagbare I Ching van Stephen Karcher aangeschaft.  42 Vermeerderen: vergroten, bevorderen, stimuleren, versterken, bijschenken, vol, meer dan genoeg, herstel bevorderend, vruchtbaar enzovoort. Die tekst doet me helemaal niets. Het lijkt wel een synoniemenhandboek.

Schaf dan alsjeblieft niet de I Ching van Ritsema & Karcher aan (ook van Lemniscaat), want dan vindt je voor elk Chinees karakter uit de I Tjing dat soort waslijsten. Ik heb er ook niks mee hoor, maar ik weet dat er anderen zijn die het prettig vinden om met die opsommingen te associëren.
Citaat
Ooit wachtte ik op een geliefde. Ik ben goed in wachten dus ik deed dat al erg lang. 
'Hoe lang moet ik nog wachten I Tjing?' Antwoord: 45 Het verzamelen: 'De koning komt eraan.' Ik werd pissig, want ik dacht dat ik voor de gek werd gehouden. Ik moet niet meer geloven in sprookjesbeloften en onzinnige orakels!, dacht ik. Afgelopen is het! Ik schreef die 'geliefde' een mail met woorden als  kl#%tz*k erin. Direct kwam er een mail terug van de koning: 'Mag ik je telefoonnummer, want ik ben het kwijt.' 8)

;D En ze leefden nog lang en gelukkig?
Citaat
Wat ga ik nu doen met mijn bericht. 'Oppassen voor niet ter zake doende schuldgevoelens.' Tja, moeilijk hoor. Daar heb ik nog een aantal hexagrammen voor nodig.  :P

Er zijn er 64, dus keus genoeg.  ::) Maar het is me niet duidelijk welke vraag nu precies hoorde bij dat hexagram 42. Of was er geen vraag? Kan ook natuurlijk.

areke

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 17 april 2010, 17:56:31 »

*Dat 'de fout' in gaan vind ik hier eigenlijk wel meevallen; je deed wat je kon met het antwoord, en het feit dat je zelf met schaamte op de proppen komt geeft in ieder geval aan dat dat in deze kwestie een belangrijk facet is. Was je daar zónder dat zegel ook achtergekomen? Dat je in de tekst leest wat je eigenlijk al weet is niet per sé verkeerd.*

Ik had niet echt een vraag. Ik sloeg het boek open en vond bij 42 een klein klavertjevier dat een vorige eigenaar er in gelegd moet hebben. Schuld en schaamte begeleiden me mijn hele leven al.  Ongezellige types zijn het. Het lijkt wel of ik overal een antwoord zoek naar de vraag of ik geen ander gezelschap mag zoeken. "Bericht de vorst met een zegel." Bericht als je dat zo nodig vind, maar hou liever je mond dicht/verzegeld.

*Een cursist van mij sputterde eens dat ze wat ze al wist altijd via de I Tjing per kerende post terugkreeg.* 
Haha ja dat is mooi verwoord. Misschien is de vraagstelling dan verkeerd? Of misschien durf je niet verder te kijken. Dat kan terecht zijn, gewoon de tijd er niet voor. Of is dat dan een smoes, of.... ???

Waar komt het antwoord eigenlijk vandaan? Uit het onbewuste zelf... Het collectief onbewuste... De kosmos... Van tuinman Saturnus...
Maakt het werkelijk verschil of je met drie muntjes gooit, of zes keer met je muis klikt? (zoals ik :P
Kun je door je te concentreren op de vraag, de keuze van het hexagram beïnvloeden? Ik hoop het. 

Toch denk ik dat hoe meer kennis wat betreft woordkeus enzovoort van de I ching hoe zuiverder het antwoord.  Maar dat is inderdaad een kwestie van doorgaan en er elke keer wat bij leren. De afstand tussen de interpretaties die ik gelezen heb en het boek van Wilhelm zijn erg groot. Misschien kan dat niet anders. Verbeeldingskracht is natuurlijk ook nodig.  Anders gaat iemand met Amsterdam sjouwen of een geel onderkleed aanschaffen.     

Groetjes,
Areke

« Laatste verandering: 29 april 2010, 13:47:56 door areke »
Pagina's: [1]