Ja ik kauw wat af op de teksten. Lekker hoor. 'Gebruikt te worden bij het verplaatsen van de hoofdstad' vind ik ook nog erg inspirerend. Er moet wel een heel goede reden zijn om die stad te verplaatsen anders doe ik niet mee.

Andere fraaie zinnetjes die ik ben tegengekomen: 'Bijt op gedroogd spiervlees' 'Een eenogige kan zien, een lamme kan optreden', 'Daar komt de man met de scharlakenrode kniebanden.' 'Geel onderkleed brengt verheven heil!' 'Ook de mooiste kleren worden lompen.' 'De spijspot breekt zijn poten.' 'Zorg voor de koe breng heil!' Staarten komen in het water, meisjes mogen wel of niet gehuwd worden, 'Neem geen meisje dat zich niet weet te beheersen als zij een man ziet van ijzer en staal.'
Dit is een vertaling, maar dan toch wel een hele mooie vind ik. Ik heb een oud boek, dat door verschillende handen is gegaan. Te zien aan de aantekeningen in verschillende handschriften. Daar kan wat mij betreft geen nieuw boek tegenop.
Maar dan de interpretatie. 'Bericht de vorst met een zegel.' Ik las of lees daarin dat ik me eigenlijk moet schamen om het bericht, ik heb geen enkele streep om op te staan. Doe er maar een mooie zegel bij om het goed te maken. Vaak heb ik het gevoel dat ik in de regels lees, wat ik wil lezen, of wat ik al weet. Dat doe ik niet bewust. Bij die zin dacht ik: ja zie je wel, -wist ik al-: ik moet me schamen. Wat de i tjing bedoelt met het hebben van een zegel wist ik niet. Ik ben bang dat ik zo vaker in de 'fout' ga en in mijn kringetje rond blijf draaien.
(Overigens is het wel weer grappig dat ik hier de vraag stel en mijn zegel toch nog krijg.)
Heb ik net De draagbare I Ching van Stephen Karcher aangeschaft. 42 Vermeerderen: vergroten, bevorderen, stimuleren, versterken, bijschenken, vol, meer dan genoeg, herstel bevorderend, vruchtbaar enzovoort. Die tekst doet me helemaal niets. Het lijkt wel een synoniemenhandboek. Maar ik kan me voorstellen dat iemand anders dit wat duidelijker vind.

Ooit wachtte ik op een geliefde. Ik ben goed in wachten dus ik deed dat al erg lang.
'Hoe lang moet ik nog wachten I Tjing?'
Antwoord: 45 Het verzamelen: 'De koning komt eraan.' Ik werd pissig, want ik dacht dat ik voor de gek werd gehouden. Ik moet niet meer geloven in sprookjesbeloften en onzinnige orakels!, dacht ik. Afgelopen is het! Ik schreef die 'geliefde' een mail met woorden als kl#%tz*k erin. Direct kwam er een mail terug van de koning: 'Mag ik je telefoonnummer, want ik ben het kwijt.'

Wat ga ik nu doen met mijn bericht. 'Oppassen voor niet ter zake doende schuldgevoelens.' Tja, moeilijk hoor. Daar heb ik nog een aantal hexagrammen voor nodig.

'Mooi spul' Dankjewel!

Groetjes,
Areke