Hallo Harmen, bedankt voor je reactie. (heb trouwens ook jouw boekje allang in bezit en is ook fijn om nog meer te leren over i tjing!)
Maar, daar ik het nogal moeilijk heb aangaande de interpretatie van de hexagrammen lees ik altijd in elk boek wat ik heb over de i tjing de betreffende interpretaties. Zodoende krijg ik meer duidelijkheid en zal de boeken die voor mij althans niet 'kloppen' op natuurlijke wijze uitschiften. Ik ben daar best kritisch in, maar tot nu toe heb ik daar baat bij. In totaal lees ik dan 10 boeken. De meesten heb ik aangeschaft nadat ik ze eerst had gelezen via de bibliotheek.
Ik dacht en denk altijd dat juist de bewegende lijnen meer gewicht in de schaal bracht! En juist die toepassing met 16 munten krijg ik helemaal zicht op de 'belangrijkheid' van de bewegende lijnen.
De gids voor tijdreizigers richting toekomst, wil ik ook niet tekort doen, want krijg daar vaak hetzelfde antwoord alleen anders geformuleerd natuurlijk.
Zoals een paar dagen geleden kreeg ik op mijn vraag hexagram 39 met 2 bewegende lijnen, dat ik had gegooid met munten.
Later had ik over ditzelfde probleem wat me bezighoud een andere vraag en dat deed ik via de kaarten van de gids voor tijdreizigers met bestemming toekomst, weer kwam 39 boven met een ander pad. Zoals je wellicht weet gaat dit met 3 kaarten, dus meer dan 1 pad (bewegende lijn) kan dan niet.
Neen, ik kan gerust zeggen dat ook dat boek zijn toegevoegde waarde heeft.
groet van
Cathar