Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activeringse-mail gemist?

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: nog een keertje vragen??  (gelezen 5623 keer)

Ilona

• Ontmoeten
  • Sr. Member
  • Alles wat in je leven gebeurt is van belang.
    • www.ilonalina.nl
nog een keertje vragen??
« Gepost op: 27 juli 2006, 09:24:47 »

Ik heb de Yi een vraag gesteld over het wel of niet gaan naar de meeting (i.v.m. tegenstribbelende echtgenoot).
Mijn vraag is of het zin heeft om OP DE DAG ZELF, nogmaals een keer te vragen hoe de stand van zaken er op die dag voor mij uitziet.
Is dit eigenlijk niet mogelijk (want antwoord is antwoord) of kun je dat wel doen?
Ik ben benieuwd naar jullie mening en/of ervaring.

Groetjes, Ilona
(p.s. : het regende hier net, wat was dat heerlijk!)

Harmen Mesker

• "Change is my middle name."
  • Administrator
  • Sr. Member
  • I am one with my duality.
    • I Tjing Centrum Nederland
Re: nog een keertje vragen??
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2006, 11:59:10 »

Antwoord = antwoord, dat is een feit. Alleen vraag ik me af of nog een keer de Yi hier over bevragen iets voor je oplost. Ik denk dat je, wat de Yi ook zegt, nooit tot een voor beide partijen 100% bevredigende oplossing komt. De vraag is wat voor jou belangrijker is: de argumenten waar je man mee komt, of je eigen argumenten, en de consequenties die aan een keuze vastzitten. Daar zul je zelf de keus in moeten maken, dat kan de Yi niet voor je doen. Je zou de Yi nog eens twee vragen kunnen stellen: "waarom zou ik moeten gaan?" en "waarom zou ik niet moeten gaan?" . Zet de twee antwoorden naast elkaar, en kijk eens of er iets uitspringt. Je weet dan in ieder geval iets beter wat elke keuze je oplevert.

Harmen.
-----------------------------------------
I Tjing Centrum Nederland
Web: www.i-tjingcentrum.nl
Harmen's dagboek: www.itcn.nl/serendipity
English: http://diary.itcn.nl
E-mail: info@i-tjingcentrum.nl

Ilona

• Ontmoeten
  • Sr. Member
    • www.ilonalina.nl
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2006, 12:17:34 »

"waarom zou ik moeten gaan?" en "waarom zou ik niet moeten gaan?" . Zet de twee antwoorden naast elkaar, en kijk eens of er iets uitspringt. Je weet dan in ieder geval iets beter wat elke keuze je oplevert.

Dat is een goeie, die ga ik meteen proberen.

Voor wat betreft "antwoord is antwoord" : kan het niet zo zijn dat de tijd en de dingen, de dingen weer anders kunnen maken, waardoor de Yi weer anders gaat antwoorden? Ik bedoel: stel dat mijn echtgenoot plotseling overmorgen naar zijn ouders moet omdat zijn vader wordt opgenomen in het ziekenhuis. Dan maakt het geen flut voor hem uit waar ik ben en wat ik doe. Hij heeft dan geen enkele reden om te zeggen; ik heb liever dat je niet gaat.
Kortom: de dingen kunnen toch anders gaan, dan zou je ook kunnen bedenken dat ik op de dag zelf een heel ander antwoord krijg.

Groetjes,
Ilona

Ilona

• Ontmoeten
  • Sr. Member
    • www.ilonalina.nl
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2006, 12:30:47 »

Daar ben ik weer.

Okay: waarom ik wel moet gaan. Is zonder bewegende lijnen, 56 de Zwerver.
         waarom ik niet moet gaan: Is onderste lijn bewegend, 01 Scheppende.

even in het heel kort: 56 zegt mij dat ik op zoek ben naar een gezelschap waar ik me in thuisvoel
en 01 zegt mij dat ik het niet moet doen, omdat ik rust nodig heb, niet alles tegelijk wil hebben, het is nog niet de tijd om te gaan.

Zo op het eerste gezicht lijkt 01 sterker te zijn dan 56.....wat is jullie mening?

Ilona

Harmen Mesker

• "Change is my middle name."
  • Administrator
  • Sr. Member
  • I am one with my duality.
    • I Tjing Centrum Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2006, 12:47:39 »

Kortom: de dingen kunnen toch anders gaan, dan zou je ook kunnen bedenken dat ik op de dag zelf een heel ander antwoord krijg.

Als je daar ruimte voor laat dan heeft het geen enkele zin gehad dat je vroeg 'wat gebeurt er als ik wél ga?', want de uitkomst daarvan zou in jouw visie nog kunnen veranderen. Dan weet je met dat soort vragen dus nooit waar je aan toe bent. Nu ben ik sowieso niet echt voorstander van dit soort vragen die er op gericht zijn een stukje van de toekomst te ontsluieren, maar als je ze desalniettemin stelt moet je accepteren dat het antwoord klopt en zal uitkomen als je aan de voorwaarde(n) voldoet, want als je dat niet accepteert, tsja, waarom stel je de vraag dan? Natuurlijk kunnen situaties veranderen, maar als dat je uitgangspunt is heeft het geen zin om vragen over de toekomst te stellen. Dan zou ik een ander soort vragen stellen als ik jou was.

Citaat
even in het heel kort: 56 zegt mij dat ik op zoek ben naar een gezelschap waar ik me in thuisvoel
en 01 zegt mij dat ik het niet moet doen, omdat ik rust nodig heb, niet alles tegelijk wil hebben, het is nog niet de tijd om te gaan.
Zo op het eerste gezicht lijkt 01 sterker te zijn dan 56.....wat is jullie mening?

Ja, 1 is zeker sterker dan 56, dat is -ie van nature maar die ene bewegende lijn doet er ook nog een schepje bovenop. Hexagram 1 is ook 'het mannetje', en in situaties waar een man een rol speelt is het hexagram vaak een beeld van die ene man. 'Niet gaan' is een concessie aan je man, dat is feitelijk de enige reden. Maar de tekst bij de eerste lijn geeft ook aan waarom je niet zou moeten gaan: het stelt je in staat om verborgen, sluimerende zaken naar boven te halen die in de toekomst belangrijk voor jullie zullen zijn. Zou je wél gaan dan wordt die kans aanmerkelijk kleiner, wellicht omdat dit conflictje in staat is de deur tot communicatie flink dicht te gooien.

Die bewegende lijn, die moet opgelost worden. En daar is het nu blijkbaar de tijd voor. Hexagram 56 is wel prettig zo zonder bewegende liojnen, maar het lost niks op. En da's nou jammer.

Harmen.
I Tjing Centrum Nederland
Web: www.i-tjingcentrum.nl
Harmen's dagboek: www.itcn.nl/serendipity
English: http://diary.itcn.nl
E-mail: info@i-tjingcentrum.nl

Vincent

• Ontmoeten
  • Full Member
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2006, 13:46:53 »

Interessante vraag. Ik zou denken dat een antwoord van de Itjing net als al het andere ook aan verandering onderhevig is. Als je de vraag op tijdstip A stelt is dat het uitgangspunt. Stel je de vraag later nog een keer, dan is er een ander beginpunt en dus een hele andere situatie. Zelf heb ik nog al wat moeite gehad met duiding van "wat is er aan de orde met..." vragen.  Er is een tijdstip dat je deze vraag opnieuw kunt stellen, maar wanneer dat is?? Daarom heb ik de laatste keren dat ik de Itjing raadpleegde maar een tijdspanne in de vraag verwerkt.
Ik denk best dat je je vraag nog een keer zou kunnen stellen vanuit het nu (wat is er nu aan de orde als ik zaterdag ga ofzoiets), maar of dat klopt?? Geen idee.

Ilona

• Ontmoeten
  • Sr. Member
    • www.ilonalina.nl
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2006, 13:50:04 »

Citaat
Als je daar ruimte voor laat dan heeft het geen enkele zin gehad dat je vroeg 'wat gebeurt er als ik wél ga?', want de uitkomst daarvan zou in jouw visie nog kunnen veranderen.

aha, daar zit dus een stukje van mijn karakter, het manipulatieve om de boel naar mijn hand te willen zetten.

Potjandikkedosie, het ziet er inderdaad naar uit dat ik er a.s. zaterdag niet bij ben, want communicatie met mijn lief vind ik wel heel belangrijk, dat deurtje moet zeker niet gesloten worden. 

Ilona

« Laatste verandering: 27 juli 2006, 16:15:48 door Harmen Mesker »

femkevm

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2006, 15:02:39 »

Hoi Ilona

Ik vind het echt gaaf dat je zoveel vragen online zet. Momenteel is het vrij rustig op I Ching gebied (en anderszins trouwens) bij mij, maar als ik weer een legging heb waar ik niet uitkom zal ik hem ook plaatsen. Laatst was ik zover, had een heel stuk geschreven en schreef toen als laatste zin het verzoek om voor woensdag te antwoorden omdat ik toen moest beslissen. En toen pas realiseerde ik me dat het al dinsdagavond was... Dus dat schoot niet op!

Wat betreft je vraag: eigenlijk had ik uit het eerste hexagram al de conclusie getrokken dat het beter was niet te gaan. Ik begrijp wel dat andere mensen tot andere conclusies komen, aangezien je vraag was wat er zou gebeuren als je ondanks zijn tegenwerpingen wel zou gaan. Maar die eerste lijn leek mij te zeggen: nu nog niet "de stier" proberen te temmen of niet op deze manier. Ik kreeg hem ook over die dansles, weet je nog, waar we het tijdens de laatste ontmoeting over hadden.

Eerlijk gezegd klinkt de reden van je man inderdaad niet zo logisch, maar misschien is er een andere reden die hij liever niet rechtstreeks benoemt. Ik moet zeggen, ik zou me kunnen voorstellen dat hij zich een tikje bedreigd voelt door zo'n groep als wij, niet alleen vanwege mogelijke leuke mannen (zoals je schreef) maar ook omdat we allerlei persoonlijke zaken bespreken die ook hem betreffen. Niet dat ik dat verkeerd vind hoor, maar ik kan me wel voorstellen dat hij dit lastig vindt, als hij hier inderdaad van op de hoogte is.
Bij lijn 5 van 26 staat in Wilhelm: "Zo moet men ook bij mensen de wilde kracht niet rechtstreeks bestrijden; in plaats daarvan moet men de wortels ervan uitroeien". Misschien kun je er voorzichtig achterkomen of raden waar z'n onzekerheid in zit? En deze wegnemen?

Fijne vakantie, liefs Femke

femkevm

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2006, 15:04:09 »

PS

Ik ben persoonlijk niet voor nog een keertje vragen. Als ik dit ga doen, ga ik de eerdere antwoorden minder serieus nemen, en daarmee bij voorbaat ook nieuwe vragen. Daarom stel ik de vraag meestal in algemene zin: hoe is de situatie en wat is bevorderlijk om te doen?

Ilona

• Ontmoeten
  • Sr. Member
    • www.ilonalina.nl
« Reactie #9 Gepost op: 27 juli 2006, 16:12:33 »

Hoi Femke,
Wat leuk dat je weer een keertje iets leuks schrijft! Mag wat mij betreft best vaker hoor.

Ach ja, die meeting. Hij zegt (terecht vind ik ) dat hij me nooit een haarbreed in de weg heeft gelegd voor welke cursus/meeting/avond dan ook, als ik die wil hebben. Maar dit keer vind hij het belangrijk dat ik mee ga naar zijn ouders die in Castricum vertoeven, vóórdat we op vakantie gaan. Tja. Daar zit wel wat in natuurlijk. Die meetings gaan tenslotte niet weg, er komt er wel weer eentje. Het leuke van a.s. zaterdag is dat er nieuwe gezichten komen, dat had ik wel erg leuk gevonden, maar die zie ik vast nog wel een keertje dit jaar. (toch, Vincent en anderen?)
Ik denk dat manlief een beetje jaloers is en dat vind ik eigenlijk wel een beetje leuk, want meestal ben ik het die jaloers kan zijn.
Ik denk dat ik er helemaal niet meer over ga praten, en dat - als het ineens zaterdagochtend is - ik het nog een keertje aanstip. Het zou me niet eens zo sterk verbazen als hij ineens zou zeggen; joh, als jij zo graag wil, ga dan.
Ik ben nu een leuk boek aan het lezen over controle en macht. Het is erg leuk geschreven en het vertelt van baby af aan tot volwassenen over hoe we omgaan met de controle/macht binnen alles: werk, gezin, relaties, echt alles.
Ik moet er wel om lachen, want door niet te gaan, zeg ik eigenlijk dat hij de macht heeft op dat punt over mij. Zou ik toch gaan, dan geef ik een boodschap van: "joh, je kunt me vertellen wat je wil, maar de pot op met jou, het is niet belangrijk wat je zegt, want ik doe toch lekker wat ik zelf wil".
En in een relatie is het nou eenmaal geven en nemen. Wij vrouwen zijn natuurlijk onwijs goed in geven (maar eh...ik had al in een eerder antwoord geschreven dat ik ook wel manipulatief kan zijn, dus uiteindelijk krijg ik meestal wel wat ik hebben wil. Dan is het ook niet zo erg om een keertje niet te krijgen wat ik hebben wil.)
We zijn volgens mij allemaal op een bepaald gebied wel manipulatief, degene die beweert dat dat bij hen/haar niet zo is...mag zich melden, dan kunnen we een leuke discussie krijgen.
Anyway, ik blijf het okay vinden om zowat mijn hele "hebben en houwen" hier op tafel te leggen. Dat is iets wat ik nergens doe en wil, maar op de een of andere manier voelt het hier okay. Dus mensen, zitten jullie ergens mee, het liefst zo intiem mogelijk (hihi) dan kom maar op hoor: het lucht op, het is veilig, het is verhelderend wat anderen ervan vinden en je kunt het beter hier neerleggen dan bij je buurman/vrouw.( of je moet een coach/psycholoog als buuf hebben)

Dus Femke en alle anderen, pak je boek, stel een vraag en leg hem hier neer ( ook al snap je volledig het antwoord, het is toch verhelderend hoe anderen ernaar kunnen kijken)
Tjonge, jonge, wat een geschrijf.  En o ja, ik ga dus op vakantie van zaterdagnacht 29-07 tot en met 11-08.  Fijne vakantie allemaal, geniet ervan!
Groetjes, Ilona

p.s. wat heb je trouwens besloten met die danslessen?

femkevm

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 31 juli 2006, 11:55:24 »

Hoi Ilona

Ik denk niet dat je internet kunt gebruiken op je vakantie, anders vast voor daarna een reactie. Hoewel ik graag bijdraag aan het forum, zal dat denk ik niet zijn in de vorm van persoonlijke vragen, ik deel dat soort dingen zo nodig liever face to face dan via internet. Misschien 's een meer praktische vraag waar ik niet uitkom. En tja, vragen waarop ik het antwoord begrijp hou ik toch echt voor mezelf! 
Fijne vakantie en tot eind augustus in Belgie.

Groetjes, Femke

Ilona

• Ontmoeten
  • Sr. Member
    • www.ilonalina.nl
« Reactie #11 Gepost op: 31 juli 2006, 21:38:24 »

Hoi Femke, Het  blijkt dat hier internet is, dus ik kon het niet laten om even te kijken....

En jouw mening over persoonlijke vragen face tot face, dat mag natuurlijk, doe ik ook liever, maar soms is de  meeting nog zo ver weg.....Groetjes, Ilona
Pagina's: [1]