Hoi Danielle,
Hartelijk welkom op dit forum! Een goede vraag over het trigram water. In mijn ogen kan die zeker met intuïtie te maken hebben, daar het mogelijk iets van ons gevoel is (wat het 'gevoel' me ingeeft, is zo'n zin...), maar Luna's associatie met Wind vind ik zeker ook niet onaardig, daar de intuïtie tot iets hogers kan horen. In mijn beleving echter is de Yang lijn op de hemelpositie meer bezig energie in het denken te stoppen, de ratio, en dan vind ik Wind weer minder met Intuitie te maken hebben. Vincent's suggestie over Aarde als kader voor intuïtie kan ik niet helemaal volgen, daar Aarde een volgzaam hexagram is, en er geen energie vanuit jezelf als persoon wordt verwacht (al hoewel 'afwachten', accepteren' en 'ontvangen', natuurlijk acties zijn, maar die gaan niet 'voorwaarts' als het ware...). Op je intuïtie afgaan lijkt me iets wat je doet in een actieve modus, en niet zo zeer in een passieve, dus houd ik het voor alsnog bij water. Overigens gaat Han Boering in zijn boek van de 21e eeuw bij Hexagram 25 in op het feit dat dat hexagram met de intuïtie te maken heeft. Reduceren we het hexagram naar trigram, oftewel kijken we naar het tracé (blz. 188), dan gaat 25 van trigram Wind naar Water... Niet geheel toevallig dus...
Naar de intuïtie luisteren... een kwestie van gevoel en ratio afstemmen en de ratio loslaten..?
Groetjes
Frank