Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activeringse-mail gemist?

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: Vraag over het trigram water (Kan)  (gelezen 3487 keer)

Danielle

• Gast
Vraag over het trigram water (Kan)
« Gepost op: 21 september 2006, 17:38:14 »

Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen gezien ik nieuw op het forum ben. Ik ben Danielle, 29 jaar en ik volg momenteel een I Tjing cursus bij Harmen. Ik ben dus een echte beginner, so bare with me. Ik heb altijd al veel met de I Tjing "gehad" er al best wel wat over gelezen maar kon er zelf niet zoveel mee (praktisch). Door de cursus van Harmen wordt daar gelukkig in rap tempo verandering in gebracht en wordt mijn "honger" naar kennis en inzicht in de I Tjing alleen maar groter.

Nu mijn vraag. Ik probeer momenteel de trigrammen een beetje te doorgronden en eigen te maken. Nu vroeg ik me af of ik onder het trigram water, de intuïtie en luisteren naar je intuïte kan scharen? Of moet ik dit ergens anders plaatsen?

Groeten Danielle

Luna

• Jr. Member
  • **
Re: Vraag over het trigram water (Kan)
« Reactie #1 Gepost op: 21 september 2006, 18:14:35 »

Hoi Daniella,

welkom op het forum. Ik ben ook nog maar enkele weken lid, maar ik kan je zeggen dat het hier een echt fijn gebeuren is. Ook heel leerzaam om eens verschillende invalshoeken te horen (ale lezen dan toch  ;))
Tot nu toe is mijn kennis van de I Tjing pure zelfstudie geweest, dat mis ik wel hier in België om zo een cursus te kunnen volgen. Zeker van Harmen! (hint?  ;D)

Om op je vraag te antwoorden. Er bestaan echt enorm veel boeken met allemaal verschillende lijstjes met betekenissen van de trigrammen. Zelf hou ik daar niet zo van en laat ik me leiden door de twee ordeningen die uitleg verschaffen over de trigrammen en dan vervolgens door mijn eigen gevoel. Dus volgens mij kan Intuïtie inderdaad uitgebeeld worden door Water. Zeker als jij die associatie maakt. Ik denk zelfs eens in zo'n lijstje "instinct" te hebben zien staan bij water.

Door uw vraag ben ik zelf eens gaan nadenken en ik plaatste de intuïtie dan toch bij Wind. Ik heb mij ook laten leiden door de drie lijnen (van beneden naar boven: aarde - mens - hemel) Bij wind zijn mens en hemel actief. Intuïtie voel je als mens, maar misschien is het wel door iets hoger aangegeven? Terwijl bij water enkel de lijn mens actief is. Wind staat voor mij ook als zachtjes doordringen wat ik dan ook weer associeer met de intuïtie die u zachtjes overkomt....

Maar zoals ik al zei, ik denk dat je zelf associaties moet leggen met de trigrammen en dat dit niet fout kan zijn.
Misschien denken anderen hier anders over???

Groetjes Luna

We kunnen de wereld afreizen op zoek naar schoonheid, maar we moeten haar in ons dragen om haar te kunnen vinden

Vincent

• Ontmoeten
  • Full Member
« Reactie #2 Gepost op: 21 september 2006, 22:36:33 »

Hoi Danielle, het wordt langzaam drukker op het forum en dat is een goede zaak. Er valt nog genoeg af te kletsen over de Itjing. Heb gezocht naar intuitie bij de trigrammen. maar ik zie dat nergens specifiek staan. Misschien is het ook wel zo dat alle hexagrammen een bepaalde vorm van intuitie in zich dragen. Als je mij zou vragen in welk hexagram ik het meeste intuitie zie, is dat denk ik het trigram het ontvangende. Het ontvangende kijkt in alle rust naar de dingen, zonder vooroordelen. Voor mij is het zo dat intuitie in die omstandigheden het beste tot zijn recht komt.
Benieuwd wat de echte I-Tjing-geleerden er over te melden hebben.  :)

Luna

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 21 september 2006, 23:32:37 »

Hey Vincent,

het wordt hier inderdaad drukker, maar dat kan het ook alleen maar interessanter maken hé!
Het Ontvangende heeft ook bij mij even in de running geweest als trigram voor inuïtie, maar Wind haalde het bij mij door de reeds aangehaalde redenen.
Maar waarom zou de ene associatie verkeerd zijn en een andere juist? Je ziet Daniella, iedereen legt zijn eigen linken, wat het werken met de I Tjing zo mooi en tevens zó complex maakt.
Ik wacht met jullie op reactie van onze experts  :)

Groetjes Luna
We kunnen de wereld afreizen op zoek naar schoonheid, maar we moeten haar in ons dragen om haar te kunnen vinden

fpm.coolen

• Ontmoeten
  • Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: 22 september 2006, 01:02:39 »

Hoi Danielle,

Hartelijk welkom op dit forum! Een goede vraag over het trigram water. In mijn ogen kan die zeker met intuïtie te maken hebben, daar het mogelijk iets van ons gevoel is (wat het 'gevoel' me ingeeft, is zo'n zin...), maar Luna's associatie met Wind vind ik zeker ook niet onaardig, daar de intuïtie tot iets hogers kan horen. In mijn beleving echter is de Yang lijn op de hemelpositie meer bezig energie in het denken te stoppen, de ratio, en dan vind ik Wind weer minder met Intuitie te maken hebben. Vincent's suggestie over Aarde als kader voor intuïtie kan ik niet helemaal volgen, daar Aarde een volgzaam hexagram is, en er geen energie vanuit jezelf als persoon wordt verwacht (al hoewel 'afwachten', accepteren' en 'ontvangen', natuurlijk acties zijn, maar die gaan niet 'voorwaarts' als het ware...). Op je intuïtie afgaan lijkt me iets wat je doet in een actieve modus, en niet zo zeer in een passieve, dus houd ik het voor alsnog bij water. Overigens gaat Han Boering in zijn boek van de 21e eeuw bij Hexagram 25 in op het feit dat dat hexagram met de intuïtie te maken heeft. Reduceren we het hexagram naar trigram, oftewel kijken we naar het tracé (blz. 188), dan gaat 25 van trigram Wind naar Water... Niet geheel toevallig dus...

Naar de intuïtie luisteren... een kwestie van gevoel en ratio afstemmen en de ratio loslaten..?

Groetjes
Frank
Waarom willen ´wij egotrippers´toch zo graag ons voordoen alsof we de hele wereld willen veroveren? Ik heb al grootste moeite met iemands hart...

Luna

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 22 september 2006, 10:25:47 »

hey Frank,

wat goed gevonden van hex 25! Zal zeker blijven hangen indien ik deze ooit krijg om te interpreteren.
Er zit ook wat in: wind is misschien het eerste doordringen (nog verstandelijk meemaken ervan) van de intuïtie en water het echte voelen en beleven ervan!
In Hex 25 wordt intuïtie dan weer uitgebeeld als een impuls (donder) in de geest (hemel), maar dan heb je naturlijk al twee trigrammen nodig. ;)

Mooi gevonden!!

Groetjes Luna

Ilona

• Ontmoeten
  • Sr. Member
  • Alles wat in je leven gebeurt is van belang.
    • www.ilonalina.nl
« Reactie #6 Gepost op: 22 september 2006, 14:39:13 »

Hoi Daniellle, van harte welkom hier, leuk dat je er bent!

Trigam water zegt mij heel veel want ik heb wat met water. Ik zal over water het volgende citeren:

" Mijn naam is K'an, en dat betekent het Onpeilbare. Ik ben de middelste zoon. Ik ben zo wild als mijn oudste broer, maar ben verzot op het nemen van risico's. Ze zeggen altijd dat ik gevaarlijk bezig ben, maar door wat ik doe laat ik anderen altijd de andere kant van de medaille zien, zodat ze zelf een keuze kunnen maken. Als beeld heb ik Het Wilde Water gekregen, De Stromende Rivier, waarlangs veel steden en dorpen hun oorsprong vonden. Zelf ben ik daar best een beetje trots op".

Uit het boek van Harmen, de I Tjing in ons (dagelijk?) leven. Zo staan in dit boek alle trigrammen omschreven en als ik een hexagram gooi, kijk ik altijd eerst naar de trigrammen en hun teksten, die kunnen al zoveel zeggen.

Groetjes,
Ilona

Danielle

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2006, 13:53:29 »

Bedankt voor al jullie reacties!

Ik denk dat voor mij de moeilijkheid van het plaatsen van het begrip inuïtie schuilt in de, voor mij, onduidelijke aard van intuïtie. Is het zoals Luna voorstelt iets ingegeven door hoger hand, dan zou ik het scharen onder het trigram wind (yang voor het hogere wat de boodschap aanreikt en yang voor de mens die er actief naar moet luisteren). Maar wellicht is intuïtie een boodschap van je ware ik, je ziel (wellicht ontwikkeld over meerdere levens) en dan zou ik het concept plaatsen onder water (yang alleen op menselijk niveau).

En dan heeft Vincent weer een heel goed punt, dat de essentie van intuïtie wellicht (ook) is om juist niet actief te zijn met je verstand/logica/ratio wat juist een yin-lijn op de bovenste positie zou veronderstellen, waardoor ik wederom bij water uit kom.

Helaas heb ik het boek van Boering niet. Of nóg niet kan ik inmiddels stellen want ik heb het besteld. In Wilhelm wordt bij Hexagram 25 over instinct gesproken, "het goddelijke in de mens" maar is instinct gelijk aan intuïtie? Volgens mij gaat het hier in ieder geval niet over instictieve reacties zoals bijvoorbeeld een fight or flight repsponse (mijn eigen associatie met instinct) dus wellicht wordt hier wel degelijk over intuïtie gesproken. En dan wordt hier ook iets verondersteld over de aard van intuïtie en dat is dan dat het een soort van goddelijke ingeving is. Maar als het goddelijke inmiddels in de mens zit, komt de boodschap dan nog wel vanuit het hogere of is het nu een proces dat zich in de mens zelf afspeelt?

Ik heb steeds meer vragen... ;-)

Mijn eigen benadering om tot de stelling te komen was overigens puur gebaseerd op associatief kijken naar de trigrammen en daarbij had ik niet naar de lijnopbouw gekeken. Ik zag het als luisteren naar een boodschap uit de dieptes van de ziel en dat plaatste ik bij water.

Een complexer vraagstuk dan ik me realiseerde. Ik denk dat ik gevoelsmatig maar bij water blijf voorlopig. Maar nu wel een heel stuk steviger gefundeerd dan van te voren.

Nogmaals bedankt!
Groeten Danielle

Harmen Mesker

• "Change is my middle name."
  • Administrator
  • Sr. Member
  • I am one with my duality.
    • I Tjing Centrum Nederland
« Reactie #8 Gepost op: 24 september 2006, 11:49:30 »

Tot nu toe is mijn kennis van de I Tjing pure zelfstudie geweest, dat mis ik wel hier in België om zo een cursus te kunnen volgen. Zeker van Harmen! (hint?  ;D)

Ik zou zeggen, trommel maar wat mensen bij elkaar, dan valt er vast wel wat te regelen. Maar België heeft ook goede Yijing-vorsers hoor. Zie www.boutman.com en www.bartjebulteel.be .

Harmen.
-----------------------------------------
I Tjing Centrum Nederland
Web: www.i-tjingcentrum.nl
Harmen's dagboek: www.itcn.nl/serendipity
English: http://diary.itcn.nl
E-mail: info@i-tjingcentrum.nl

Luna

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 24 september 2006, 12:01:13 »

Hey bedankt Harmen,

zelf genoeg volk optrommelen wordt moeilijk gezien ik geen mede I Tjing "beoefenaars" (of hoe moet ik het noemen) ken.  :-[
Maar op de site bartjebulteel blijkt er juist een link te staan naar en cursus die start op 12 oktober! En niet ver van mijn thuis!
Ik werk in ploegen maar hopelijk is dit niet te kort op om iet kunnen regelen!  :D

Groetjes Luna

Harmen Mesker

• "Change is my middle name."
  • Administrator
  • Sr. Member
  • I am one with my duality.
    • I Tjing Centrum Nederland
« Reactie #10 Gepost op: 24 september 2006, 13:07:57 »

Ik probeer momenteel de trigrammen een beetje te doorgronden en eigen te maken. Nu vroeg ik me af of ik onder het trigram water, de intuïtie en luisteren naar je intuïte kan scharen? Of moet ik dit ergens anders plaatsen?

Ik kan me voorstellen dat je intuïtie onder 'stromend water' probeert de plaatsen, maar intuïtie is a) een nogal vaag begrip, en b) niet iets wat m.i. zich met stromend water laat vergelijken. Intuïtie wordt m.i. vaak ervaren als iets wat onvoorwaardelijk waar is, je kan er niet om heen en je kan het ook niet ontkennen. Als intuïtie je vraagt om te handelen, dan heb je geen keus. In die zin zou ik het eerder plaatsen onder Vuur. Het plotselinge inzicht wat vaak met intuïtie gepaard gaat zou je onder Donder kunnen plaatsen.

Wat instinct betreft: zorg dat je er niet instinkt.

Harmen.
I Tjing Centrum Nederland
Web: www.i-tjingcentrum.nl
Harmen's dagboek: www.itcn.nl/serendipity
English: http://diary.itcn.nl
E-mail: info@i-tjingcentrum.nl
Pagina's: [1]