Hoi Danielle,
Het is goed als leerling naar je leraar te luisteren en daarme een stevig fundament te leggen om op voort te bouwen. Het wordt echter op een gegeven moment beter je eigen richting te bepalen, zodat de Yi jou leraar wordt, en niet iemand die je zijn of haar ideeën oplegd, zodat jij niet meer anders denken mag... Harmen is een goede leraar die er voor gekozen heeft mensen in de traditie op te leiden, en moet daar vooral mee doorgaan als dat zijn pad is. Persoonlijk ben ik zeer in mijn nopjes met de tradionele aanpak, doch momenteel zit ik op een pad die me meer een westerse manier van I Tjingbenadering oplevert. De I Tjing had maar vooral in China moeten blijven als het systeem graag op die manier gebezig had moeten blijven, denk ik dan maar... Als er niet een slimmerik van een Neanderthaler zo slim (of dom?) was geweest uit zijn grot te stappen, zaten wij er nu nog in... Als Cortez niet de aardappel had meegenomen vraten we misschien nu nog wat anders, en als iemand mogelijk niet op het idee was gekomen de aardappel te koken of te bakken (ja, dat kan je er ook mee....) dan stond die plant nog als decoratie op de vensterbank... De ideeën die achter de I Tjing liggen en het materiaal zelf mogen een evolutie meemaken, zoals ook wij als mens veranderen... Als iedereen in zijn 'traditie' blijft kleven, worden we straks allemaal fundamentalisten, en daar waak ik voor. Wie weet kom ik over 25 jaar er wel achter dat de tradtie de enige juiste weg is, misschien kom ik daar nooit meer aan... mijn pad met de I Tjing, inclusief veranderende lijnen en tweede hexagram heeft me in ieder geval (voorlopig) genoeg inzichten gegeven om met die materie wel degelijk door te gaan.
Maar je hebt gelijk... de eerste berichten over de I Tjing komen voor in de Zuo Chuan en komen alleen maar voor in de vorm van 2 vragen... 'Wat gebeurt er op x dag als ik x doe?' en 'Wat gebeurt er op x dag als ik y doe?'... en dan kozen ze meest gunstige er uit om te voltooiien. Je zou bijna denken dat ze alleen met de namen en inhoud van de hexagrammen starten en dat de trigrammen en lijnen, laat staan de teksten van die lijnen, van latere data zijn. (de Han dynastie creërde een wilgroei op allerlei esoterisch materiaal en zelfs van de Yi werden verschillende versies gemaakt, bijvoorbeeld de Mawangdui...). Ook ingangen als de Mei Hua of de Na Jia methodieken zijn van latere data (Tang / Sung)... en ook die worden aan de Yi-traditie gekoppeld... Zou dat komen omdat het basismateriaal evolueert??? Goh, blij dat ik ook op een andere, net zo legitieme manier wellicht mensen aan nog meer inzicht kan helpen... Maar niks is heilig, en ik dus ook zeker niet...
Aangezien je een prachtige vraag over de intuëtie hebt gesteld zou ik daar maar eens gebruik van maken als ik jou was.
Doe de groeten aan Harmen, en veel plezier met je leerproces.
Groetjes
Frank