Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activeringse-mail gemist?

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 [2]

Auteur Topic: Het omslaan van lijnen  (gelezen 14344 keer)

Harmen Mesker

• "Change is my middle name."
  • Administrator
  • Sr. Member
  • I am one with my duality.
    • I Tjing Centrum Nederland
Re: Het omslaan van lijnen
« Reactie #15 Gepost op: 01 oktober 2006, 15:28:09 »

Men kende dus niet de term 'changing lines', maar wel de tern 'zhi': "go to", doch mogelijk als 'genitive particle'... what the < bleep . is een 'genitive particle' ????

--> genitief, tweede naamval. Duidt een bezitsrelatie aan.

Citaat
Blijft staan dat ze mogelijk wel een 'handeling' kennen, anders zette ze er geen tweede hexagram bij?

Hoezo dat? Zoals Rutt uitlegt werd het puur gebruikt om de 'veranderlijnen' (niet 'veranderende lijnen') aan te geven. Waarom zie jij daar dan een 'handeling' in? Ik heb het idee dat je er per sé iets in wil zien wat er mogelijkerwijs niet in zit.

Citaat
Of ik kan alles over de I Tjing de prullebak in flikkeren, want het werd nooit gebruikt om vragen te stellen, alleen om de keizer lastig te vallen, er staat niet wat er staat, miljoenen mensen hebben dus op rotzooi hun doctoraal scriptie geschreven en alles is terug te halen naar een tekst die bol staat van militaire campagne-adviezen... Mooi, zijn we daar uit...

Hmmm.....wordt er weer aan de grondvesten van jouw Yi-beleving gerommeld? Ik krijg de indruk dat je er niet goed tegen kan dat je eigen ideeën/opvattingen wel eens niet juist zouden kunnen zijn.

Citaat
Ik denk dat ik maar met 50 asperges ga gooien en kijk waar of hoe ze vallen... Yum yum... >:(

Jij liever dan ik *buerk*.

Harmen.
-----------------------------------------
I Tjing Centrum Nederland
Web: www.i-tjingcentrum.nl
Harmen's dagboek: www.itcn.nl/serendipity
English: http://diary.itcn.nl
E-mail: info@i-tjingcentrum.nl

Vincent

• Ontmoeten
  • Full Member
« Reactie #16 Gepost op: 11 november 2006, 22:21:02 »

Ben door een boekje van George Hulskramer aan het bladeren (De I Tjing spreekt) en ik vind dat hij de essentie van het vervolghexagram wel mooi verwoordt, vandaar dat ik deze oude post oprakel.

Hij stelt samengevat dat de nabije en verre toekomst niet vastligt. Zoals de I Tjing vertelt, veranderdt alles continu en dus ook de toekomst. De toekomst vloeit weliswaar voort uit onze disposities, neigingen en intenties, maar vertoont desondanks een grote mate van buigzaamheid.

Hij geeft als voorbeeld een roker die bij de longarts komt. Er wordt een foto van zijn longen gemaakt en naast deze foto wordt een foto van de longen van een niet roker gelegd. De arts zegt de roker: "zo kunnen uw longen er over zeven jaar ook uit zien als u nu stopt met roken".
Hulskramer vergelijkt nu de foto van de longen van de roker met het begin hexagram. De foto van de schone longen is het vervolghexagram. Of dat vervolghexagram ooit bereikt wordt, hangt van heel veel dingen af (misschien niet eens alleen van zichzelf denk ik).
Het beginhexagram geeft de actuele situatie aan, de riemen waarmee we moeten roeien, onze kansen en mogelijkheden. De toekomst zal hoe nabij die ook is, voor eeuwig toekomst blijven als wij niet in het hier en nu in actie komen en op verstandige wijze met de informatie die de I Tjing ons geeft aan het werk gaan.

Vind dit wel een uitleg die het voor mij doet...

Harmen Mesker

• "Change is my middle name."
  • Administrator
  • Sr. Member
  • I am one with my duality.
    • I Tjing Centrum Nederland
« Reactie #17 Gepost op: 12 november 2006, 08:26:51 »

Hij stelt samengevat dat de nabije en verre toekomst niet vastligt. Zoals de I Tjing vertelt, veranderdt alles continu en dus ook de toekomst. De toekomst vloeit weliswaar voort uit onze disposities, neigingen en intenties, maar vertoont desondanks een grote mate van buigzaamheid.

Citaat
Het beginhexagram geeft de actuele situatie aan, de riemen waarmee we moeten roeien, onze kansen en mogelijkheden. De toekomst zal hoe nabij die ook is, voor eeuwig toekomst blijven als wij niet in het hier en nu in actie komen en op verstandige wijze met de informatie die de I Tjing ons geeft aan het werk gaan.

En dát is wat mij betreft nu ook de valkuil van dat vervolghexagram. Het kan je valse hoop geven omdat er zo veel factoren zijn die die hoop de bodem in kunnen slaan. De toekomst ligt niet vast, inderdaad, en in George's woorden vertelt het vervolghexagram maar één van de mogelijke tendensen, met een grote mate van zekerheid dat die tendens niet wordt waargemaakt omdat er iets in de huidige situatie verandert.  "Als je dit doet dan kom je daar terecht" is ook lange tijd mijn eigen visie op het vervolghexagram geweest, maar omdat het a) door de oude Chinezen niet werd gebruikt en b) het je afleidt van het Nu doe ik er niets meer mee. De verleiding is groot om, als het VH aantrekkelijker is dan het BH, je meer te focussen op dat VH en het BH aan de kant te schuiven, en dat lijkt me nou net niet de bedoeling. Er zijn zoveel factoren die het pad van BH naar VH in de war kunnen schoppen dat 't je m.i. niet veel houvast biedt.

Harmen.
I Tjing Centrum Nederland
Web: www.i-tjingcentrum.nl
Harmen's dagboek: www.itcn.nl/serendipity
English: http://diary.itcn.nl
E-mail: info@i-tjingcentrum.nl

longlife

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 12 december 2006, 10:25:00 »

Voor mij is dit nieuw maar goed om te lezen !
Feitelijk maakt dit het antwoord ( het 'onstoffelijke' beeld ) alleen maar korter en scherper; en dat is altijd welkom.

[ Harmen: Het laten omslaan van bewegende lijnen zal (in latere eeuwen) in China ongetwijfeld zijn gebruikt, maar het lijkt zeer Westers te zijn om dat omslaan te benadrukken. In alle oude Chinese Yijing-literatuur die ik zo ben tegengekomen lees ik nooit iets over het laten omslaan van bewegende lijnen. ]

En verder aan Frank het advies: lees hex.4 ( haha )
Eveneens aan al die mensen die meer dan 1 keer het orakel over een onderwerp raadplegen.

Groeten L+

fpm.coolen

• Ontmoeten
  • Sr. Member
« Reactie #19 Gepost op: 12 december 2006, 11:34:19 »

Bedankt  :-*
Waarom willen ´wij egotrippers´toch zo graag ons voordoen alsof we de hele wereld willen veroveren? Ik heb al grootste moeite met iemands hart...
Pagina's: 1 [2]